Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Forskare lägger grunden för ny typ av solcell

Publicerad av
Alarik Haglund - 26 jan 2017

En interdisciplinär grupp av tyska forskare har lagt grunden för en helt ny typ av solcell. Den nya solcellen, som är gjord av mineralet perovskit, omvandlar infraröd strålning till elektricitet med hjälp av en annan mekanism än den som utnyttjas i traditionella solceller. Denna mekanism bygger på vad forskarna kallar för excitation av polaroner, som kombinerar excitation av elektroner och vibrationer i kristallens struktur.

- I konventionella solceller kan interaktionen mellan elektronerna och vibrationerna leda till oönskade förluster, vilket orsakar väsentliga problem, medan excitationer av polaroner i perovskitsolcellen vid vissa temperaturer kan skapas med en fraktal struktur och varar tillräckligt länge för att en uttalad fotovoltaisk effekt ska ske, förklarar Dirk Raiser från Max Planck Institute for Biophysical Chemistry i tyska Göttingen.

För att få den önskade effekten var forskarna tvungna att kyla ner de perovskitsolceller de studerade till minus 35 grader Celsius. Innan praktiska tillämpningar kan bli aktuella måste de därför uppnå de förhållanden som krävs även vid högre temperaturer, vilket de bland annat försöker åstadkomma genom att modifiera och optimera materialet.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg