Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Många äldre på fattigdomens rand

Jessica Gow/TT: Var sjätte person över 65 år i Sverige riskerar att hamna i fattigdom, enligt statistik från SCB. Arkivbild.
Jessica Gow/TT: Var sjätte person över 65 år i Sverige riskerar att hamna i fattigdom, enligt statistik från SCB. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 25 okt 2017

Enligt EU:s definition lever en person i risk för fattigdom om hushållets disponibla inkomst är mindre än 60 procent av medianvärdet för hela befolkningen.

För svensk del betyder det för en ensamstående att det är risk för fattigdom vid en årsinkomst efter skatt på drygt 141 000 kronor, alltså knappt 12 000 kronor per månad.

Allra tuffast är det för kvinnor över 75 år. I den gruppen har över 30 procent, nästan var tredje person, sådana inkomster enligt siffror för i fjol. En förklaring till detta är att många kvinnor lever ensamma. Kvinnor har generellt sett även lägre pension än vad män har.

Sverige utmärker sig i ett nordiskt perspektiv. Här lever 17 procent av befolkningen över 65 år i riskzonen för fattigdom, vilket kan jämföras med 12 procent i Finland och runt 9 procent i Norge, Danmark och på Island.

Sett till hela Sveriges befolkning har tre procent stora svårigheter att få ekonomin att gå ihop, ungefär samma siffra som i Danmark, Finland och Norge. I flertalet andra europeiska länder är andelen högre.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg