Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Friande Bombardierdom överklagas

Marc Femenia/TT: Åklagare Thomas Forsberg överklagar Stockholm tingsrätts friande dom mot en säljchef vid svenska Bombardier. Arkivbild.
Marc Femenia/TT: Åklagare Thomas Forsberg överklagar Stockholm tingsrätts friande dom mot en säljchef vid svenska Bombardier. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 25 okt 2017

Åklagaren överklagar Stockholm tingsrätts frikännande dom mot en säljchef på svenska Bombardier.

Säljchefen, en 37-årig ryss bosatt i Sverige, hade åtalats för grovt givande av muta i samband med en affär med signalsystem till järnvägen i Azerbajdzjan.

Förmånen, som kom en lokal partner till del, var enligt tingsrätten inte otillbörlig. Det håller åklagarna Thomas Forsberg och Staffan Edlund vid Riksenheten mot korruption inte med om.

En separat förundersökning pågår mot högre chefer vid svenska Bombardier, även de misstänkta för mutbrott. De nekar till anklagelserna.

TT och SVT:s Uppdrag granskning visade i mars att Bombardier sålde signalsystem till sig självt med ett brevlådeföretag, Multiserv Overseas, som mellanhand. Multiserv, med band till ryska, ljusskygga affärsmän, lade på över en halv miljard kronor till synes utan motivering.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg