Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

IT-strul kostar miljarder

Janerik Henriksson/TT: Tjänstemän förlorar 47 minuter av sin arbetsdag på grund av IT-problem, enligt en undersökning. Arkivbild.
Janerik Henriksson/TT: Tjänstemän förlorar 47 minuter av sin arbetsdag på grund av IT-problem, enligt en undersökning. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 26 okt 2017

Unionen har gjort beräkningarna baserat på samtliga privata tjänstemän i Sverige.

Det vi gör är att vi har frågat tjänstemän: hur mycket bedömer du att du lägger på IT-strul per dag? Och då har man sagt 47 minuter per dag och sedan räknar man på en medellön för en tjänsteman och på hur många timmar man jobbar och sedan hur många tjänstemän som finns i Sverige, säger Unionens förste vice ordförande Peter Hellberg.

Unionen har i stort sett varje år gjort en undersökning av tjänstemännens IT-miljö sedan 2009 och resultatet har varit ungefär lika nedslående varje gång.

Man pratar så mycket och har pratat i många år kring att det är viktigt att vi har en produktivitetsförbättring i det här landet, att vi är produktiva och så gör man en massa saker på företagen för att öka produktiviteten. Men så känns det som att man glömmer bort det här området nästan helt.

I en rapport om tjänstemännens IT-miljö skriver Unionen att "utvecklingen av en god IT-miljö går för sakta. Ur ett antal aspekter sker inga förbättringar alls".

Snarare är det så att konsekvenserna blir större därför att fler och fler blir beroende av IT-systemen i sitt arbete. En allt större andel av arbetet går ut på att använda datorerna.

Enligt Hellberg har det varit mycket fokus på den fysiska arbetsmiljön medan den "digitala" arbetsmiljön glöms bort.

Man borde egentligen ha IT-skyddsronder precis som man har skyddsronder i den fysiska miljön.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg