Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Trots problemen: Tesla-rusning i Norge

Neilson Barnard: Jaguar är ett av flera märken som hamnat i Teslas skugga i Norge. Nästa år kan det vända - då lanseras elmodellen I-pace, som här visas upp i en så kallad VR-simulering.
Neilson Barnard: Jaguar är ett av flera märken som hamnat i Teslas skugga i Norge. Nästa år kan det vända - då lanseras elmodellen I-pace, som här visas upp i en så kallad VR-simulering.
Tesla: Teslas senaste bil, Model 3, ska nå norska kunder först nästa år.
Tesla: Teslas senaste bil, Model 3, ska nå norska kunder först nästa år.
Publicerad av
TT - 25 dec 2017

I tisdags i förra veckan fick det amerikanska företaget ut 286 nya fordon i den norska trafiken, rapporterar Dagens Næringsliv. Det kan jämföras med Jaguars siffror till och med november, 255 levererade bilar.

Det anrika brittiska märket har i och för sig backat 20 procent i Norge i år. Men Teslas siffror står sig även mot exempelvis Porsche.

Den tyska sportbilsjätten har gått framåt med 50 procent under årets första elva månader, till 586 levererade bilar, enligt branschorganisationen OFV. Tesla har skeppat i väg fler bara den senaste veckan, 933 stycken.

Och då har mycket kring Tesla under hösten ändå handlat om svårigheterna med Model 3, tänkt att bli en folkmodell till ungefär halva priset av S och X, de två modeller som Tesla för närvarande säljer i Norge och på andra utländska marknader.

Målet om att bygga 5 000 Model 3 per vecka har skjutits upp från årsskiftet till i mars. Leveranser till vanliga kunder har nu kommit i gång i Kalifornien, men i så liten skala att många sätter frågetecken även kring mars-målet.

Till Europa väntas Model 3 först mot slutet av nästa år.

 

 

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg