Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, okt, 24 2018
Senaste Nytt

Bubbel i glasen fortsätter öka

Jessica Gow/TT: Systemet ökar sin försäljning av champagne och mousserande vin, inte minst inför storhelgerna. Arkivbild.
Jessica Gow/TT: Systemet ökar sin försäljning av champagne och mousserande vin, inte minst inför storhelgerna. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 30 dec 2017

Det är fler och fler som upptäcker att mousserande och champagne också går att dricka till mat. Det vi ser samtidigt är att rött vin, som är väldigt mycket större från början, minskar lite grann. Man ersätter en måltidsdryck med en annan, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Ökning inför storhelgerna

2016 års siffror visar att försäljningen av glögg, julöl och champagne ökade stort under december. Nästan en femtedel, 24 procent, av fjolårets försäljning av champagne inträffade under december månad. 2017 års statistik är ännu inte klar, men trenden väntas hålla i sig med en likartad ökning inför storhelgerna i år.

Vi har haft en stadig ökning som legat på 10–15, ibland uppåt 20 procent årligen, under väldigt många år, säger Ulf Sjödin.

Vad det ökade intresset för mousserande drycker överlag beror på är svårt att säga, enligt honom:

Det började vid millennieskiftet, man ser väldigt tydligt att något hände där. Man blir bjuden på mousserande hos vänner, och så provar man det själv. Det går så att säga från bord till bord över landet.

Trogna sitt varumärke

Till skillnad från andra viner är kunderna mer trogna sitt varumärke av mousserande viner. På senare år har proseccon från Italien tillkommit, och förutom en stor ökning på champagne ökar även den spanska cavan. Frankrike, Spanien och Italien står för nästan allt mousserande som säljs i Sverige.

Det som ökar mest är mellanprisklass och de allra dyraste sorterna.

De som har råd köper dyr champagne, de andra köper något som är lite dyrare än vad de brukar göra annars, säger Ulf Sjödin.

Julöl och glögg är dock fortfarande storsäljarna under december månad, med en försäljningsandel på 74 respektive 58 procent av helårets under 2016.

Annons

Annons

Annons