Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, nov, 14 2018
Senaste Nytt

Utskottsförslag skärper åkeriregler

Adam Ihse / TT: Tidigare omfattande protester mot konkurrens från utländska lågavlönade lastbilschaufförer. Arkivbild.
Adam Ihse / TT: Tidigare omfattande protester mot konkurrens från utländska lågavlönade lastbilschaufförer. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 11 jan 2018

I dag får ett utländskt åkeriföretag ta nya inhemska uppdrag i det land som lastbilen har haft en transport till, detta främst för att inte bilarna ska gå tomma tillbaka.

Men systemet har missbrukats, anser kritiker i branschen som har pekat på att åkerier, ibland rena brevlådeföretag, ofta baserade i Östeuropa, med betydligt lägre löner som grund "knycker" uppdrag från inhemska åkerier i exempelvis Sverige.

Det har varit rena rama vilda västern. Man har sett de här problemen i tio år men har inte gjort något åt dem, säger Jens Nilsson vars förslag läggs fram för EU-parlamentets transportutskott om en dryg vecka.

Löst i kanten

EU-kommissionen lade härom året fram ett förslag till skarpare regler – ett förslag som nu är under behandling i EU-parlamentet.

Kommissionens förslag är lite för löst i kanterna, de försöker vi täppa till, säger Nilsson.

Bland annat vill han att körningarna som de utländska åkarna får ta på den inhemska marknaden ska begränsas till 48 timmar. Därefter måste lastbilen återvända till hemmalandet.

Dessutom innehåller förslaget ett beställaransvar, det vill säga köparen av transporten ska ansvara för att åkerierna följer lagen, annars hotar sanktionsavgift.

Hård strid

Men inga regler är bättre än dess efterlevnad, enligt Jens Nilsson som vill se bättre och hårdare kontroller.

Förslaget lär dock stöta på patrull även om Jens Nilsson förstås hoppas få majoriteten med sig i både utskottet och parlamentet innan det slutligen ska förhandlas med EU-kommissionen och ministerrådet.

Det kommer att bli en hård strid det kommande halvåret, säger han.

Annons