Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Räntehöjning var god dröj

Anders Wiklund /TT: Riksbankschef Stefan Ingves väntas inte justera vare sig räntan eller i programmet för stödköp av statspapper när årets första räntebeslut meddelas på onsdag. Arkivbild.
Anders Wiklund /TT: Riksbankschef Stefan Ingves väntas inte justera vare sig räntan eller i programmet för stödköp av statspapper när årets första räntebeslut meddelas på onsdag. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 13 feb 2018

Onsdagens räntebesked från Riksbanken väntas inte bjuda på vare sig en räntehöjning eller någon justering i bankens program för stödköp av obligationer, som sedan årsskiftet brinner på sparlåga med hjälp av så kallade återinvesteringar.

De flesta bedömare räknar samtidigt med att riksbankschefen Stefan Ingves och hans direktion lämnar den så kallade räntebanan oförändrad – även om det finns en del som har avvikande meningar om detta enligt en enkät som storbanken SEB har gjort bland investerare.

Från ord till handling

Räntebanan, det vill säga Riksbankens prognos för när nästa höjning kommer, pekar sedan en tid mot en räntehöjning "i mitten av 2018".

När det gäller att gå från ord till handling ser dock alltfler ett scenario framför sig där Riksbanken just nu håller fast vid sin ränteprognos, men under våren skjuter fram räntehöjningen i tiden.

En femtedel av de tillfrågade i SEB-enkäten räknar med en räntehöjning i juli, 42 procent i september, medan 23 procent räknar med att det dröjer in i nästa år.

Vår prognos säger att det blir en räntehöjning i september 2018, säger Lina Fransson, räntestrateg på SEB.

Inför räntebeskedet har decemberinflationen, beräknad till 1,9 procent, hamnat marginellt under Riksbankens prognos på 2 procent. Samtidigt har inköpschefsindex sjunkit något, konstaterar hon.

Men det har egentligen inte hänt så mycket, säger Fransson.

Skjuts på framtiden

Som sin kollega på Nordea, Torbjörn Isaksson, konstaterar hon dock att Riksbankens inflationsprognos sedan en tid ligger en bit över vad de flesta andra bedömare räknar med. Och om den måste sänkas ökar sannolikheten för att räntehöjningen skjuts på framtiden.

Avgörande för när Riksbankens genomför en höjning från rekordlåga minus 0,50 procent i styrränta är i slutändan hur svensk inflation utvecklas och vad Europeiska centralbanken (ECB) gör. Börsturbulensen de gångna veckorna ser varken Fransson eller Isaksson som tillräckligt allvarlig för att den ska påverka penningpolitiskt.

Isaksson tillhör dock de bedömare som tror att det dröjer till nästa år innan Riksbanken slår till med sin första räntehöjning sedan sommaren 2011.

Flera faktorer drar i den riktningen, enligt Isaksson: en osäker bostadsmarknad, måttliga svenska löneökningar, lägre svenska inflationsförväntningar och ECB:s planer på fortsatta penningpolitiska stimulanser in i nästa år. Mot bakgrund av detta tror Isaksson att det blir svårt att uppnå Riksbankens inflationsmål om räntorna höjs redan i år.

Vår prognos är att det inte blir någon räntehöjning alls under 2018. Men vår bedömning sticker ut lite från andra bedömares och även från prissättningen på marknaden, säger han.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg