Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, jun, 18 2018
Senaste Nytt

”Kommer Indien att bli första Hyperloop-pionjär?”

Hyperloop i Indien. Branson sade nyligen att en Hyperloop demonstrationsspår skulle kunna byggas inom två till tre år efter undertecknandet av det slutliga avtalet.  Bild: Virgin Hyperloop One
Hyperloop i Indien. Branson sade nyligen att en Hyperloop demonstrationsspår skulle kunna byggas inom två till tre år efter undertecknandet av det slutliga avtalet. Bild: Virgin Hyperloop One
Publicerad av
Markku Björkman - 21 feb 2018

- Ett transportprojekt som stöds av Richard Branson går ut på att bygga ett Hyperloop-system mellan de indiska städerna Mumbai och Pune. Det är emellertid oklart om tekniken är överhuvudtaget applicerar i Indiens enorma infrastrukturflaskhalsar, undrar tyska Deutsche Welle.

Virgin Hyperloop One, ett Los Angeles-baserat transportföretag, skrev nyligen ett ramavtal med väst- indiska staten Maharashtra om byggandet av ett supersnabbt transportsystem i Indien.

Det föreslagna systemet skulle minska resetiden mellan de två städerna till bara 25 minuter från dagens tre timmar, sa företaget och tillade att det skulle gynna minst 26 miljoner människor och lätta bördan på lokala tåg. Viktiga detaljer som projektets totala kostnad och en exakt tidslinje för lanseringen avslöjades ännu inte.

Hyperloop One stöds av den brittiska affärsmannen Richard Branson, som fungerar som VD för företaget. Efter det att avtalet hade undertecknats, offentliggjorde Branson ett uttalande som säger att projektet i Indien skulle "kunna bidra till att skapa en blomstrande och konkurrenskraftig megaregion".

- Jag tror att Virgin Hyperloop One kan ha samma inverkan på Indien under det 21: a århundradet som järnvägen utgjorde på 20:e-århundradet," skrev Branson.

Branson sade att en Hyperloop demonstrationsspår skulle kunna byggas inom två till tre år efter undertecknandet av det slutliga avtalet, och projektet i Maharashtra skulle eventuellt ta ytterligare fem till sju år att slutföra. Han nämnde också att det skulle kunna ge oanade socioekonomiska fördelar värda miljarder dollar och tiotusentals nya jobb samt ökade investeringar till regionen.

Maharashtra är dock inte den första indiska staten som kan tänka sig att delta i ett sådant projekt. Förra året gick regeringen i södra staten Andhra Pradesh ihop med USA-baserade Hyperloop Transportation Technologies (HTT) med avsikt att introducera detta snabba system även i delstatsregionen Amaravati. Om allt går enligt planen kommer det att bli det första Hyperloop-projektet som ska genomföras i landet.

Grundstenen för transportsystemet lades av den indiska premiärministern Narendra Modi tillsammans med Maharashtra: s delstatsstatsminister Devendra Fadnavis under ett pågående globalt investerarmöte i delstatenstaten.

Sedan Modi blev vald till president år 2014 har hans regering flera gånger lovat att modernisera landets mycket föråldrade och nedgångna infrastruktur. Regeringen säger att den är beredd att investera 137 miljarder dollar (115 miljarder euro) under fem år för att modernisera landets krackelerande järnvägsnätet.

I september förra året kom Indien och Japan överens om att bygga den sydasiatiska nationens första höghastighetssträcka, som förbinder Ahmedabad i Modis hemstat Gujarat med Mumbai.

Den indiska regeringen hoppas att Hyperloop-tekniken kommer att hjälpa till att lösa de infrastrukturutmaningar som Indien konfronteras med idag i form av överbefolkning och snabb urbanisering.

Men vissa analytiker är fortfarande skeptiska till användningen av Hyperloop.

- Det finns onekligen ett skriande behov av upprustade järnvägstjänster mellan Indiens stora städer. Men det är ännu inte bevisat att Hyperloop-metoden är tillräckligt livsduglig eller det är det allra bästa sättet att transportera folk, säger John Hansman, professor i flygteknik och astronaut vid Massachusetts Institute of Technology i USA, till tyska sändaren DW.

Källa: Deutsche Welle

 

 

Annons

Annons

Annons