Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, aug, 21 2018
Senaste Nytt

Azerbajdzjanska huvudstaden Baku bygger en ringbana

Bakus järnvägsstation. Foto: Wikipedia, kredit:: Tarkhan Pashazade
Bakus järnvägsstation. Foto: Wikipedia, kredit:: Tarkhan Pashazade
Publicerad av
Markku Björkman - 22 feb 2018

Azerbajdzjans regering kommer att investera i utveckling av en cirkulär förortsbana på halvön Abşeron nära huvudstaden Baku, med byggstart år 2019, tillkännagav president Ilham Aliyev nyligen.

Projektet vars kostnader beräknas uppgå till 100 miljoner dollar kommer att omfatta moderniseringen av den existerande järnvägen mellan Baku och Sumqayıt, samt en returlinje som förbinder städerna Sabunçu och Pirşağı. Hela sträckan, som kommer att få 23 stationer, förses även med stickspår till Dübandi och Maştağa.

En extra anslutningssträcka som förenar ringbanan med Heydar Aliyevs internationella flygplats byggs under en senare fas.

Baku har också en tunnelbana. Den första linjen (Linje 1) öppnades den 6 november 1967 och Bakus tunnelbana blev därmed det femte tunnelbanesystemet inom forna Sovjetunion.

Som hos många andra tidigare tunnelbanor under sovjettiden är stationerna djupt belägna och dekorerade med nationella motiv. Totalt har linjenätet 25 stationer, 3 linjer och det är 36,7 kilometer långt. Under 2015 transporterades 222,0 miljoner passagerare (omkring 608 200 passagerare per dag).

År 1995 inträffade en av historiens värsta bränder i tunnelbanan underjordiska gångar då 289 personer avled och 265 skadades.

Källa: Railway Gazette

 

 

Annons

Annons

Dessa 155,88 meter långa, 2,8 meter breda och 4,6 meter höga KISS-tågen kan rymma 50 procent fler passagerare än enstegsfordon av samma längd. Därmed möter MAV-START utmaningen att kunna fånga stadigt stigande passagerarantal på de mest trafikerade förortsrutterna runt Budapest. Tågen har fyra toaletter, varav en är avsedd för personer med nedsatt rörlighet. Dubbeldäckarens multifunktionella areal rymmer fyra rullstolar, tolv cyklar eller fem barnvagnar. Foto: Stadler
Dessa 155,88 meter långa, 2,8 meter breda och 4,6 meter höga KISS-tågen kan rymma 50 procent fler passagerare än enstegsfordon av samma längd. Därmed möter MAV-START utmaningen att kunna fånga stadigt stigande passagerarantal på de mest trafikerade förortsrutterna runt Budapest. Tågen har fyra toaletter, varav en är avsedd för personer med nedsatt rörlighet. Dubbeldäckarens multifunktionella areal rymmer fyra rullstolar, tolv cyklar eller fem barnvagnar. Foto: Stadler

Ungerska MAV-Start beställer ytterligare 8 dubbeldäckare

"Grönt ljus för tågoperatör"

Ungerska regeringen har gett grönt ljus för järnvägsoperatören MÁV-Start att beställa ytterligare...

Annons