Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, jun, 18 2018
Senaste Nytt

Varning för tullsmäll utan brittiskt avtal

Janerik Henriksson/TT: Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde (S). Arkivbild
Janerik Henriksson/TT: Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde (S). Arkivbild
Publicerad av
TT - 22 feb 2018

Varningen utfärdas i samband med att Kommerskollegium överlämnar en rapport om vilka prioriteringar Sverige bör göra i förhandlingarna om ett framtida handelsavtal med Storbritannien efter brexit.

Bredare frågor som personrörlighet, dataöverföringar, etablering och tjänster bör prioriteras snarare än enskilda sektorers intressen, enligt rapporten.

Omöjligt att ersätta

Enligt Stellinger är det dock i princip omöjligt att ersätta den enkelhet som präglar handelsrelation mellan Storbritannien och Sverige i dagsläget, när båda parter är EU-länder, med ett handelsavtal.

Det talas i debatten bland annat om att britterna kan få ett avtal av norsk typ, det så kallade EES-avtalet. Från brittiskt håll lyfts ofta även Ceta-avtalet mellan EU och Kanada fram som en modell att utgå ifrån.

Vår slutsats är att oavsett vilken av modellerna man väljer blir det en ordentlig försämring mot vad som gäller i dag. Det finns ingen magisk lösning, säger Stellinger.

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde (S) har inför ett samordningsmöte med EU-kollegor i Bryssel på tisdag tagit del av rapporten.

Generellt kan man säga att sektorer som har tekniskt avancerade produkter, som motorfordon, påverkas mest av brexit, säger Linde.

Det är en stor mängd tekniska regler som gäller för bilar inom den inre marknaden som upphör att gälla när britterna lämnar EU. Det kommer påverka fordonsbranschen väldigt mycket och det är en bransch som är mycket stor i Sverige, tillägger hon.

Så omfattande som möjligt

Hon delar Stellingers bedömning att brexit riskerar att leda till stora och negativa förändringar.

Det enda avtal som egentligen hade varit bra är att britterna stannar kvar i den inre marknaden och tullunionen, men det har de sagt nej till, säger Linde.

Den näst bästa lösningen skulle enligt Linde vara att göra en EES-liknande lösning, fast britterna har hittills avvisat en sådan lösning.

Vi måste argumentera för ett så omfattande handelsavtal som möjligt. Det är både i britternas och i EU:s intresse att det blir ett så bra avtal som möjligt.

Tiotusentals svenska arbetstillfällen har koppling till handeln med Storbritannien. På spel står även 6–7 procent av Sveriges export och import och framtiden för svenska dotterbolag i Storbritannien med en omsättning på uppåt 200 miljarder kronor per år.

Annons

Annons

Annons