Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 26 2018
Senaste Nytt

Siemens levererar 26 Vectron till Danmark

Siemens Vectron med dubbeldäckare i släptåg i finska tågoperatören VR:s färger. Illustration: Siemens
Siemens Vectron med dubbeldäckare i släptåg i finska tågoperatören VR:s färger. Illustration: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2018

Från och med 2021 kommer Siemens Vectron att dra dubbla antal godsvagnar runt Själland jämfört med tidigare, efter att den tidigare leverantören Bombardier misslyckades med att övertyga danskarna om företagets lokomotiv.

DSB har valt Siemens som leverantör av de preliminära 26 ellokomotiven, som huvudsakligen kommer att trafikera på pendlingssträckor från och med 2021.

DSB skickade ut ett anbud om nya lokomotiv 2016 och nu har man utkorat Siemens Vectron som vinnare. Danska statens järnvägar betonar i ett pressmeddelande att Vectron är en väl beprövad produkt som för första gången lanserades 2010, bland annat i Tyskland och Finland.

- Vectron är ett tillförlitligt lokomotiv, och lokomotiven är bra både för järnvägstrafiken och miljön, säger VD Flemming Jensen.

Lokomotiven måste också kunna dra DSB:s 113 dubbeldäckarvagnar. Många av dem är fortfarande i depån eftersom de befintliga  dieseldrivna loken av typ ME, drabbas ofta av knäckta axlar vilket håller en del av rullande järnvägsmaterielen kvar i verkstaden, kanske ända fram till hösten.

De flesta av de 33 ME-lokomotiven har varit i tjänst 35 år. DSB skulle ha parkerat dem på en sidospår för ett decennium sedan, men de är absolut nödvändiga för pendeltrafiken till och från Köpenhamn tills Siemens är redo att leverera sina Vectron- lok till Danmark. 

ME-lokomotiven har en mycket hög nivå av partikelutsläpp, vilket inte ens DSB har kunnat minska till en acceptabel nivå.

Källa: Ingengören.dk

 

 

Annons

Annons

Annons