Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Börsen föll två procent

Stina Stjernkvist/TT: Nedgången var bred på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Stina Stjernkvist/TT: Nedgången var bred på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 22 mar 2018

Stockholmsbörsens breda OMXS-index föll 2,0 procent. På storbolagens OMXS30-lista visade alla aktier utom en röda siffror. Bland annat föll bankaktierna tungt sedan analytiker på amerikanska investmentbanken Goldman Sachs i en rapport varnat för ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden.

Handelsbankens aktie, som handlades exklusive utdelning, rasade 9,8 procent. Swedbank tappade 3,0 procent, SEB 2,7 procent och Nordea 1,8 procent.

Flera andra storbolag tappade över två procent, bland dem medicinteknikbolaget Getinge (–3,2 procent), ståljätten SSAB och investeringsbolaget Kinnevik (båda –2,5 procent).

Bara tobaksbolaget Swedish Matchs aktie, som stängde oförändrad, klarade sig utan nedgång på OMXS30-indexet.

I Storbritannien, där landets centralbank på torsdagen meddelade att styrräntan behålls oförändrad på 0,5 procent, sjönk Londonbörsens FTSE100-index 1,2 procent.

Frankfurtbörsens DAX-index gick ned 1,8 procent medan CAC40-index i Paris tappade 1,6 procent.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg