Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Japan beviljar miljardlån för Manilas första tunnelbanelinje

Mega Manila tunnelbanetåg vid en station. Konstnärens bild av det föreslagna tunnelbaneprojektet som går ut på att bygga en första linje genom filippinernas huvudstad. Foto: Wikipedia, kredit: Filipino Department of Transportation
Mega Manila tunnelbanetåg vid en station. Konstnärens bild av det föreslagna tunnelbaneprojektet som går ut på att bygga en första linje genom filippinernas huvudstad. Foto: Wikipedia, kredit: Filipino Department of Transportation
Publicerad av
Markku Björkman - 22 mar 2018

Japans internationella samarbetsbyrå (Jica) har beslutat att låna 1 miljard US-dollar till Filippinerna för byggandet av huvudstaden Manilas första tunnelbanelinje, som utgör ett prioriterat mål i regeringens så kallade Build-Build-Build-program.

Avtalet undertecknades den 16 mars av den filippinska finansministern Carlos Dominguez III och Jicas chef Yoshio Wada.

Lånet utgör första delen av det totala finansieringsbehovet på 934,73 miljarder yen som avser tunnelprojektets första etapp. Den totala kostnaden för den första fasen ligger på 788,9 miljarder Yen, varav 73 procent kommer att finansieras av Jica, medan resterande 27 procenten finansieras av den filippinska regeringen.

Tunnelbanan som blir 30 kilometer lång kommer att ha 14 stationer och kommer att byggas mellan Mindanao Avenue i Quezon City och stadens flygplats Ninoy Aquino International Airport. Tunnlarna kommer att ligga mellan 31,2 m och 50 m djupt under markytan. Linjen kommer att trafikeras av en fordonflotta med 19 åttavagns-tåg, vardera med en kapacitet på 2242 passagerare.

I den första fasen ingår också installation av elektromekaniska system samt byggandet av en depå på 28,8 hektar och det filippinska järnvägsinstitutet, vilket Jica också hjälper till att medfinansiera i Barangay Ugong, Valenzuela City.

Filippinska transportministeriet vill öppna minst tre stationer, Mindanao-Quirino Highway, Tandang Sora och North Avenue, redan 2022. Målet är att slutföra projektet före 2025.

Källa. IRJ

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg