Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Kina: Vi kämpar till slutet i ett handelskrig

Andy Wong/AP/TT: Kinas president Xi Jinping.
Andy Wong/AP/TT: Kinas president Xi Jinping.
Evan Vucci/AP/TT: USA:s president Donald Trump visar upp en underskriven promemoria som behandlar tullar och andra restriktioner mot Kina.
Evan Vucci/AP/TT: USA:s president Donald Trump visar upp en underskriven promemoria som behandlar tullar och andra restriktioner mot Kina.
Publicerad av
TT - 22 mar 2018

Trumps besked kom under ett tal i Vita huset, där han meddelade att tullarna kan komma att bli ännu högre – 60 miljarder dollar. Dessutom väntar ytterligare åtgärder. Trump ska ge finansdepartementet i uppdrag att föreslå åtgärder som ska minska möjligheten till kinesiska investeringar i USA, rapporterar Reuters.

USA kommer även att stämma Kina hos Världshandelsorganisationen WTO. Hur stämningen kommer att se ut är oklart. Men Trump säger i sitt anförande att WTO har varit en "katastrof" för USA och att landet behandlats orättvist vid tvister.

Kina hotar med svar

Kina uttrycker sitt "starka missnöje" med USA:s mångmiljardtullar mot landet.

"Om USA skulle starta ett handelskrig kommer Kina att kämpa till slutet för att försvara sina legitima intressen med alla åtgärder som krävs", skriver den kinesiska ambassaden i Washington i ett uttalande enligt Reuters.

Det nya tullbeslutet har spridit en ny våg av oro för handelskrig mellan världens två största ekonomier.

Risken för ett handelskrig mellan Kina och USA trappas upp nu. Den här åtgärden är ju direkt riktad mot Kina och nu får vi se hur Kina svarar på det, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på den svenska stålindustrins branschorganisation Jernkontoret.

Ökad risk för handelskrig

Marc Sanctuary, forskare på Handelshögskolan, ser också en ökad risk för handelskrig mellan Kina och USA.

USA testar just nu hur långt de kan gå, säger han.

Han tillägger att läget just nu präglas av stor osäkerhet och en risk för stora konsekvenser för hela det globala handelssystemet.

Det är svårt att bygga upp och utveckla sådana här system, men så lätt att förstöra, säger han.

Kina har redan svarat verbalt på Trumps nya tullar. USA anklagas för återkommande brott mot internationella handelsregler i WTO-systemet, brott som enligt Kinas regering har skadat det globala handelsklimatet och försvagat det multilaterala handelssystemet.

Stöld av immateriella rättigheter

Kinesiska hot har även framförts om motåtgärder riktade mot amerikanska jordbruksprodukter som sojabönor.

Kina vill inte ge sig in i ett handelskrig med någon. Men om någon tvingar oss att utkämpa ett handelskrig kommer vi varken vara rädda eller gömma oss, säger Hua Chunying, talesperson för Kinas utrikesdepartement.

Enligt USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer motiveras det nya tullbeslutet av en utredning som visar att Kina med statliga subventioner snedvrider konkurrensen och även ansvarar för stöld, påtryckningar och förvärv som gett kinesiska företag tillgång till immateriella rättigheter som tillhört amerikanska företag.

De nya Kinatullarna kommer sedan Trump tidigare i mars beslutat om USA-tullar på stål och aluminium på 25 respektive 10 procent, som träder i kraft på fredagen.

Kanada och Mexiko har redan undantagits från tullarna. Enligt ett besked från Lighthizer på torsdagen omfattas även EU av undantaget, liksom Argentina, Australien, Brasilien och Sydkorea.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg