Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, maj, 26 2018
Senaste Nytt

Hårda bud för Tesla på börsen

Mark Lennihan/AP/TT: Elon Musk med en Tesla vid börsnoteringen i New York 2010. Sedan dess har aktien stigit mer än 1|500 procent. Men nu är det motvind.
Mark Lennihan/AP/TT: Elon Musk med en Tesla vid börsnoteringen i New York 2010. Sedan dess har aktien stigit mer än 1|500 procent. Men nu är det motvind.
John Raoux/AP/TT: Teslachefen Elon Musk har motvind på börsen.
John Raoux/AP/TT: Teslachefen Elon Musk har motvind på börsen.
South Jordan Police Department/AP/TT: Det otroliga är att föraren bara bröt fotleden, säger Elon Musk efter den här olyckan i Utah.
South Jordan Police Department/AP/TT: Det otroliga är att föraren bara bröt fotleden, säger Elon Musk efter den här olyckan i Utah.
Publicerad av
TT - 15 maj 2018

Inräknat tisdagens efterhandel har Tesla fallit mer än sex procent på två dagar på Nasdaq i New York. Och sedan toppnoteringen förra året har en fjärdedel av företagets börsvärde försvunnit.

Men de gamla bilbjässarna har också rasat på sistone. I börsvärde är Tesla fortfarande USA:s näst största biltillverkare, före Ford vars aktie fallit 15 procent sedan januari. GM är störst, men aktien har gått ned nästan 22 procent efter en topp i höstas.

I slutet av maj

Till tisdagens fall verkar en Reuters-artikel ha bidragit. Medan börsen fortfarande var öppen skrev nyhetsbyrån att tillverkningen av "folk-elbilen" Model 3 ska stoppas än en gång, i nästan en vecka, den 26–31 maj.

Det sker visserligen för att effektivisera löpande bandet så att produktionen sedan ska kunna öka. Men aktiemarknaden morrar ändå över förseningarna. Elon Musk har sagt att Tesla ska kunna gå med vinst efter halvårsskiftet, men det hänger på att man uppnår målen kring Model 3.

Att flera kända nyckelpersoner hoppat av orsakar också svarta rubriker. Bland dessa finns Matthew Schwall, som varit en viktig länk till trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB.

Elon Musk bekräftade i måndags att det pågår en omfattande omorganisation.

Samtidigt svärtas bilden av företaget av nya larmrapporter om olyckor med Teslabilar, och särskilt då i sådana fall där den så kallade autopiloten kan ha del i skulden.

40 000 döda

NTSB:s senaste utredning började i förra veckan, gällande en krasch i Florida där två tonåringar omkom. Där misstänks inte autopiloten, men myndigheten vill reda ut riskerna med batteribränder när elbilar krockar.

Och någon dag senare blev en krasch i Utah omskriven. I nästan 100 kilometer i timmen dundrade en Tesla Model S rakt in i en brandbil. Kvinnan som körde rapporteras ha sagt att autopiloten var inkopplad.

Den olyckan ser NTSB inget konstigt med, och Elon Musk klagar på att medierna överhuvudtaget tar upp den.

"Det som är otroligt är att en Model S träffar en brandbil i 100 km/t och föraren bara bryter fotleden", twittrar han. "Det är helt galet att en Teslakrasch med en bruten fot är förstasidesstoff, medan de 40 000 människor som omkommit i bilolyckor i USA bara senaste året knappt bevakas alls".

Enligt Musk är Teslas bilar avsevärt säkrare än de flesta andra, och han lovar att från och med detta kvartal redovisa olycksstatistik som bevis.

Annons

Annons

Annons