Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Protesterna fortsätter i Brasilien

Silvia Izquierdo: De fossila bränslena, och priset på dem, är i fokus för konflikten som rasar i Brasilien. Här får en tankbil eskort av både polis och militär i Duque de Caxias i Rio de Janeiro.
Silvia Izquierdo: De fossila bränslena, och priset på dem, är i fokus för konflikten som rasar i Brasilien. Här får en tankbil eskort av både polis och militär i Duque de Caxias i Rio de Janeiro.
Eraldo Peres: Stillastående lastbilar i Brasília i fredags.
Eraldo Peres: Stillastående lastbilar i Brasília i fredags.
Publicerad av
TT - 26 maj 2018

Efter flera dygns strejk och blockader, som hotade att lamslå transportsystemet i världens till ytan femte största land, backade regeringen i torsdags. Priskontroller och subventioner för fossila bränslen återinförs, vilket innebär att det dieselpris som många av landets miljoner lastbilschaufförer betalar för tillfället fryses till 2:10 real (5:00 kronor) litern.

Flyg ställs in

Men alla deltagande fackföreningar och grupper var inte med på uppgörelsen. Och under fredagen fortsatte blockaderna. Uteblivna transporter gör att varorna håller på att ta slut på många håll i landet. I huvudstaden Brasília ställs flyg in på grund av brist på bränsle.

Undantagstillstånden i jättestäderna São Paulo och Rio de Janeiro innebär enligt nyhetsbyråer bland annat att myndigheterna kan konfiskera privatägt bränsle som lagras på bensinstationer.

Dråpslag mot regeringen

Temer berättar i ett tv-tal att han gett militären tillstånd att undanröja blockader på stora vägar. Och blockaderna rapporteras minska kraftigt i antal. Men det beror också på att lastbilsförbundet Abcam instruerat om en nedtrappning – barriärerna ska bort, men däremot ska leveranserna inte återupptas.

Enligt Abcam måste dieselsubventionerna fastställas i lag innan allt är över. Och det kan inte göras förrän tidigast under nästa vecka.

Konflikten ses som ett dråpslag mot regeringens trovärdighet med bara fem månader kvar till presidentvalet i oktober. Brasilien, Latinamerikas största ekonomi, lider redan innan av ekonomiska svårigheter, och detta kan bara fördjupa krisen.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg