Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, dec, 14 2018
Senaste Nytt

USA-hot om biltullar efter EU:s straffåtgärd

Evan Vucci/AP/TT: USA:s president Donald Trump.
Evan Vucci/AP/TT: USA:s president Donald Trump.
Harley-Davidson/AP/TT: Kan bli dyrare för konsumenten. En motorcykel från amerikanska Harley-Davidson. Arkivbild.
Harley-Davidson/AP/TT: Kan bli dyrare för konsumenten. En motorcykel från amerikanska Harley-Davidson. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 22 jun 2018

Enligt Bergman har Trump varit tydlig med att han kommer att eskalera konflikten, så branschen var förberedd.

De europeiska tullarna på varor som amerikansk whiskey, motorcyklar och jeans motsvarar en årlig import till EU på cirka 29 miljarder kronor. Tullarna är ett svar på Trumpregeringens nyligen införda tullar på stål- och aluminiumprodukter.

20 procents tull

Under fredagen trappade Trump upp konflikten genom att hota med att införa 20-procentiga tullar på bilar från EU som exporteras till USA. Det kommer att slå hårt mot både bilproducenter och kunder, säger Mattias Bergman på branschorganisationen Bil Sweden.

Det är inte helt oväntat att Trump skulle reagera så här. Det kommer inte att gå att lägga över den högre kostnaden för tullar på konsumenterna och det kommer att påverka volymerna negativt, säger han.

I ett uttalande i onsdags skrev handelskommissionär Cecilia Malmström att USA:s "orättfärdiga beslut" om stål- och aluminiumtullar inneburit att EU inte haft något annat val än att införa strafftullarna.

"Bygg dem här!"

Många bedömare hade räknat med att Trumps regering då skulle trappa upp handelskonflikten med EU ytterligare.

"Med tanke på de tullar och handelsbarriärer EU länge lagt på USA och dess fantastiska bolag och arbetare, om de tullarna och barriärerna inte snart rivs och tas bort, kommer vi att införa en tull på 20 procent för alla deras bilar som förs in i USA. Bygg dem här!", skriver presidenten på Twitter.

Utspelet bör inte bara ses i ljuset av EU:s strafftullar, utan också att EU sedan tidigare har 10-procentiga tullar på bilar från USA, medan USA bara tar 2,5 procent i tullavgift på bilar från EU. Samtidigt har EU 14 procents tullavgift på lastbilar och tyngre fordon från USA, medan USA tar 25 procent på motsvarande fordon från EU.

USA:s hot oroar dock bilbranschen i Europa. På de europeiska börserna föll bland andra de tyska biltillverkarna Daimler, Volkswagen och BMW efter beskedet.

Sveriges stålexport till USA är 4 miljarder, medan fordonsexporten står för 20 miljarder, så det här är betydligt allvarligare, säger Mattias Bergman.