Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, nov, 14 2018
Senaste Nytt

Varnar för orkanskadade bilar i Sverige

Mike Stocker: En bilist på Brickell Avenue i Miami under Irmas härjningar den 10 september förra året.
Mike Stocker: En bilist på Brickell Avenue i Miami under Irmas härjningar den 10 september förra året.
Eric Gay: En polisbil i Louisiana under ovädret Isaac 2012.
Eric Gay: En polisbil i Louisiana under ovädret Isaac 2012.
Publicerad av
TT - 23 jun 2018

Under 2017 drabbades USA av kraftiga orkaner som Harvey och Irma. Enligt bilhistorikföretaget Carfax, som gemensamt med bilsajten Wayke varnar för orkanskadade bilar, kan 2018 bli ett av de värsta åren för försäljningen av dessa fordon.

Det här händer varje år när en naturkatastrof har skett i USA. Vi kan se att det har skett tidigare, när Sandy och Katrina härjade 2012. Då ökade antalet orkanskadade bilar som exporterades till Europa. Många av dem kommer till Sverige, säger Christian Wittmann, marknads- och produktchef på Carfax.

Elfel och rostskador

Företaget räknar med att det totalt rör sig om cirka en miljon så kallade "floodcars", det vill säga bilar som hamnat under vatten och skadats vid orkanhärjningar. Av dessa beräknas hälften komma ut i trafiken igen. Många hamnar i Europa – och tusentals i Sverige. Siffrorna baserar företaget på exporten av orkanskadade bilar vid tidigare härjningar i USA samt på bilarnas VIN (Vehicle Identification Number) och statistik, som spåras.

Lars Stervander är kriminalinspektör vid regionala utredningsenheten i Stockholm och inriktad på fordonsbrott. Han tycker att man bör fråga sig hur pass väl bilarna har blivit torkade.

Det kan ligga kvar salt i elledningar. Det visar sig inte förrän efter ett tag. Då börjar det bli elfel och andra rostskador i utrymmen där luften inte kommer åt så mycket, säger han.

En del av bilarna hamnar som skrot i europeiska länder, till exempel Litauen.

Sedan kan två, tre bilar sättas ihop till en hel bil. Den är i princip skrot, för att den är hopsvetsad.

Livsfarliga att köra

Bilarna körs till Tyskland, där de registreras och kan säljas vidare i andra länder i Europa. De kan komma till Sverige som tyskimporterade bilar, något som gör det svårt för köparen att se den amerikanska bakgrunden. Fordonen säljs inte dyrt, enligt Lars Stervander, men kostar i regel mindre pengar än vad ickeimporterade bilar gör.

Ofta manipuleras deras utseenden innan de säljs.

Köparen har ingen aning. Man ser bara den vackra bilen, säger Christian Wittmann.

Han betonar att orkanskadade bilar kan vara livsfarliga att köra. Bilar som har stått under vatten kan ha elfel som kan vara svåra att upptäcka vid en försäljning, och dessa kan leda till att grundläggande säkerhetsfunktioner är ur funktion. Körassistentsystemet eller airbagen kan upphöra att fungera, till exempel.

Ett konsumentproblem

Christian Wittmann råder den som funderar på att köpa en andrahandsbil från USA att kontrollera bilens historik.

Gå till en mekaniker som kan titta på de tekniska delarna.

Ur ett brottsperspektiv är orkanskadade bilar mest ett konsumentproblem, menar Lars Stervander.

Om man ska komma åt det på brottslig väg måste man bevisa att importören vet att bilen är i sämre skick och att han trots detta försöker att kränga ut den på marknaden. Och det är väldigt svårt.

Han anser att bilköpare helst ska låta bli att köpa importerade bilar där man inte kan konstatera fordonets historia. Vill man ändå köpa en importerad bil tycker han att man kan vända sig till en firma som kollar upp historiken på bilar.

Jag vågar inte säga att det är en garanti, men det kan vara värt att kosta på sig en sådan tjänst.

Annons