Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Kronan faller efter inflationsrapport

Hanna Franz n/TT: Lägre underliggande inflation i augusti ökar sannolikheten för att Stefan Ingves och hans Riksbanksdirektion höjer styrräntan först efter årsskiftet. Arkivbild.
Hanna Franz n/TT: Lägre underliggande inflation i augusti ökar sannolikheten för att Stefan Ingves och hans Riksbanksdirektion höjer styrräntan först efter årsskiftet. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 14 sep 2018

Trots att inflationstakten enligt måttet KPIF var 2,2 procent i augusti bedöms Riksbankens möjligheter till att höja reporäntan innan årsskiftet minska.

Det är åtminstone beskedet från marknaden som strax efter inflationssiffrorna publicerats fick kronan att försvagas mot såväl euron som dollarn.

Det är återigen energipriserna som spökar, då den underliggande inflationen i augusti var svagare än väntat, enligt Kopelman.

Det är en liten besvikelse för Riksbanken som väntat sig se en uppgång för KPIF till 2,3 procent samt att den underliggande inflationen skulle vara på väg att bottna ur.

Istället sjönk den underliggande inflationen med 0,3 procent i augusti jämfört med månaden före. Årstakten uppmäts nu till 1,2 procent.

Det förskjuter sannolikheten från en höjning redan i december till en styrräntehöjning i februari 2019, säger Koppelman.

Lägre priser på paketresor och utrikes flygresor bidrog till prisnedgången. Det motverkades bland annat högre priser på kläder och stigande boendekostnader.

Att livsmedelspriserna sjönk med 0,4 procent i augusti pekar mot att årets extremtorka inte slagit igenom ännu.

Det som avvek från våra förväntningar var att matpriserna kom in lägre. Det ser ännu inte ut som att sommarens torka lett till några större effekter på livsmedelspriserna.

Strax innan inflationsstatistiken publicerades kostade en euro 10:48 kronor. Vid 10-tiden har kronan försvagats med 4 öre då priset på en euro ökat till 10:52.

Annons

Annons

Annons

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg