Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, nov, 16 2018
Senaste Nytt

KO stämmer babyföretag för bluffreor

Fredrik Sandberg / TT: Föräldrar lockas att köpa exempelvis babysaker, barnvagnar och leksaker till sina barn med hjälp av påhittade reor. Personen på bilden har ingen koppling till artikeln. Arkivbild.
Fredrik Sandberg / TT: Föräldrar lockas att köpa exempelvis babysaker, barnvagnar och leksaker till sina barn med hjälp av påhittade reor. Personen på bilden har ingen koppling till artikeln. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 27 sep 2018

Jollyroom är Nordens största webbplats för baby- och barnprodukter, och lockar med ständiga reor och utförsäljningar, enligt KO.

Vi har haft kontakt med företaget tidigare, och de har lovat att rätta till det två gånger. Men det har inte skett, säger Daniel Karfs, biträdande KO.

Nu har KO tröttnat. Företaget stäms i Patent- och marknadsdomstolen, och KO vill att företaget ska förbjudas att använda de påhittade reorna och utförsäljningarna som lockbete. Om Jollyroom överträder förbudet ska ett vite betalas, tycker KO.

Vi vill att domstolen ska förbjuda Jollyroom att använda reabegreppet felaktigt. Däremot vill vi inte att rea i sig ska förbjudas, om den är på riktigt.

Dessutom vill KO att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor.

Men frågan är vad en rea eller en utförsäljning egentligen är.

Det är ett klassiskt begrepp, som innebär väsentligt lägre priser under en begränsad tid. Inte ett lågt pris under en längre tid, då är det ett nytt ordinarie pris. Men här har Jollyroom brustit, tycker vi.

Daniel Karfs berättar att KO följt företagets priser under en längre tid, och kontrollerat hur reapriserna står sig mot ordinarie priser och hur länge reorna pågått.

Vi har sett hur prissättningen används, och den är inte realiknande, säger Daniel Karfs.

TT har sökt Jollyroom.