Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, okt, 19 2018
Senaste Nytt

Ikea når fler på nätet – lyfter försäljningen

Johan Nilsson/TT: Torbjörn Lööf, koncernchef och vd Inter IKEA, under ett seminarium i Älmhult i somras. Arkivbild.
Johan Nilsson/TT: Torbjörn Lööf, koncernchef och vd Inter IKEA, under ett seminarium i Älmhult i somras. Arkivbild.
Johan Nilsson/TT: Jesper Brodin är vd och koncernchef för Ikeakoncernen. Där ingår Ingka Group, den i särklass största franchisetagaren med 367 av Ikeas varuhus på 30 marknader. Arkivbild.
Johan Nilsson/TT: Jesper Brodin är vd och koncernchef för Ikeakoncernen. Där ingår Ingka Group, den i särklass största franchisetagaren med 367 av Ikeas varuhus på 30 marknader. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 10 okt 2018

Expansion står för 66 procent av tillväxten och e-handel för 29 procent av den, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea.

Verksamhetsåret avslutades den sista augusti och för hela Ikea ökade försäljningen med 4,5 procent jämfört med verksamhetsåret före.

När vi bryter ner den siffran ser vi tillväxt i såväl befintliga enheter som expansion och e-handel, säger Lööf.

Över 950 miljoner besök har gjorts i 422 varuhus. Och möbeljätten ska fortsätta att expandera. I nuläget planeras det för 15 nya varuhus under året, bland annat i Mexiko, Ukraina och Filippinerna. Ikeas 423:e butik öppnade i Bahrain i september.

Vi är nöjda med resultatet och säger det i perspektivet av den transformering Ikea befinner sig i. Vi har en stark utvecklingsagenda och jobbar mycket med nya sätt att möta kunder, och kunna skicka gods till dem, säger Torbjörn Lööf.

Miljardtals nätbesök

Människor i ungefär två tredjedelar av Ikeas över 50 marknader erbjuds nu näthandel och under det senaste året har Rumänien, Malaysia och Belgien lagts dit. Totalt har det gjorts 2,5 miljarder besök på Ikeas sajter, enligt företaget.

Samtidigt står e-handeln för en liten andel, fem procent, av den totala försäljningen.

För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp, säger Lööf.

Storbritannien före

Med 367 av varuhusen och 30 av marknaderna är Ikeakoncernen den i särklass största franchisetagaren. Vd och koncernchef Jesper Brodin lyfter bland annat fram att e-handeln ökat stort för koncernen under förra verksamhetsåret.

Vår onlinehandel ökade med 45 procent till 7,8 procentandelar av hela försäljningen. Det är en viktig tillväxtfaktor när vi tittar framåt, säger han.

Hemma i Sverige är e-handelsandelen 10 procent, medan den utgör 16 procent i Storbritannien.

Sverige ligger i framkant, men Storbritannien ligger längst fram online. För några år sedan valde vi att experimentera med e-handeln där eftersom det sedan länge varit en postordermarknad, med ett sådant beteende bland kunder. Som kundbas har man därför snabbt anpassat sig, säger Jesper Brodin.

Vill nå fler

Något som skiljer inköp i varuhus och på nätet är graden av impuls bland kunderna. E-handeln är mer förknippad med planerade inköp och i varuhusen är det mer impuls, enligt Torbjörn Lööf.

Och det är klart att vi tittar på det. I dag är det lättare att se hela sortimentet i ett varuhus än när man klickar sig fram bland olika funktioner och produkter.

Indien och Lettland är två nya marknader det senaste verksamhetsåret och bland de 422 varuhusen är 19 nyöppnade.

Än så länge är det bara ett varuhus i Indien, men det är ett stort steg för oss och vi har en aggressiv plan för att öka där. Kina är vårt femte största land och ökar procentuellt snabbast, där ser vi störst absolut tillväxt, säger Jesper Brodin.

Målet för Ikea är att nå tre miljarder människor om knappt sju år – och i dag bedömer möbelföretaget att siffran är 750 miljoner.

När vi sätter tre miljarder som ett mål är det en stor del som kommer genom utveckling av digital handel, nya format och en satsning på lågprissortimentet, säger Torbjörn Lööf.

Annons

Annons

Annons