Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, dec, 14 2018
Senaste Nytt

Åkeribranschen välkomnar EU-förslag

Tomas Oneborg / SvD / TT: Utländska lastbilars möjlighet att köra transporter inom Sverige begränsas om förslaget från EU:s transportministrar går igenom. Arkivbild.
Tomas Oneborg / SvD / TT: Utländska lastbilars möjlighet att köra transporter inom Sverige begränsas om förslaget från EU:s transportministrar går igenom. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 04 dec 2018

Utländska lastbilar och förare med dåliga villkor kör orimligt många transporter inom Sverige, vilket skapar osund konkurrens för svenska åkerier. Det anser både företag och fack i den svenska transportbranschen.

Nu har EU:s ministerråd antagit ett förslag om nya regler för den här typen av transporter.

Vi ser i huvudsak mycket positivt på förslaget, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

Facket instämmer.

Vid en första anblick är det bättre än väntat. Man har stramat åt en del regler, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet.

Tidsregler skärps

Framförallt minskar möjligheten att köra så kallat cabotage. Termen innebär att ett utländskt fordon med förare, som gjort en transport till Sverige, tillfälligt tar uppdrag inrikes i Sverige innan man kör ut ur landet igen.

Tidsregler skärps, ett undantag för uppdrag i kombination med andra transportslag tas bort och det fastslås att den ordinarie vilan på 48 timmar varje vecka inte får tas i fordonet.

I dag körs fejkat cabotage eller kombitransporter där fordonen står uppställda i Sverige och chauffören kommer i minibuss från utlandet, säger Tommy Wreeth.

Han är inte helt nöjd med det nya förslaget om dygnsvila.

Man kan fortfarande ta en kort veckovila på 24 timmar i hytten två gånger i rad, och på det viset stanna i tre veckor, säger Tommy Wreeth.

Smarta färdskrivare

Sveriges åkeriföretag oroas dels av att regler kan kringgås genom att chaufförer blir "falska egenföretagare", som egentligen styrs av någon annan, dels av oklarheter runt införandet av krav på smarta färdskrivare – även om principen med färdskrivare välkomnas.

Den borde införas snabbare, tycker John Woxström.

Det som EU:s transportministrar nu enats om, trots motstånd från flera östländer, lades fram av EU-kommissionen för 1,5 år sedan. För att driva igenom det krävs dock även kompromissförhandlingar med EU-parlamentet.