Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, maj, 19 2019
Senaste Nytt

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
Publicerad av
Markku Björkman - 07 dec 2018

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU", som går ut på att förena landets järnvägsrelaterade transitpotential med det kinesiska transportinitiativet, Belt and Road.

Projektet One Belt One Road (OBOR) är ett kinesiskt infrastrukturprojekt och ett ekonomiskt utvecklingsprojekt. Med Belt (bälte) avses Kinas plan att bygga omfattande handelsvägar över hela Eurasien i form av höghastighetståg och motorvägar.

Ordet "road" avser planer för nya sjövägar över Norra ishavet och Indiska oceanen med infrastruktursatsningar och varv i länder som Myanmar, Sri Lanka och Pakistan.

"Kina-Ukraina-EU"-projektet, som är en del av bygget av en 1100 kilometer lång höghastighetslinje i Ukraina, presenterades i Kiev i samband med ett rundabordssamtal med titeln "Höghastighetståg och transitpotential inom Belt and Road-projektet."

- Vi strävar efter att öka vår roll inom Belt and Road-initiativet genom att utveckla Ukrainas transportsektor, sade landets infrastrukturminister, Volodymyr Omelyan.

- Fram till 2030 planerar Ukraina att investera cirka 60 miljarder dollar i transportsektorns utveckling, sade Omelyan och tillade att en del av investeringen kommer att gå till byggandet av nya motorvägar och uppgraderingen av hamnar och järnvägsinfrastruktur.

Annons

Annons

Årets hedersgäster var det kinesiska studion Neri & Hu. The Unfolding Village på entrétorget var majestätisk men också sorglig med fokus på avfolkningen av Kinas landsbygd. I installationen i svart trä fanns en slingrande bygata och gränder där Neri och Hu exponerade sina verk med inspiration från kinesisk kultur men även nya krav i Kina. Här står till exempel ett sittbadkar avsett för små lägenheter i Shanghai, tillverkat av italienska Agape.
Årets hedersgäster var det kinesiska studion Neri & Hu. The Unfolding Village på entrétorget var majestätisk men också sorglig med fokus på avfolkningen av Kinas landsbygd. I installationen i svart trä fanns en slingrande bygata och gränder där Neri och Hu exponerade sina verk med inspiration från kinesisk kultur men även nya krav i Kina. Här står till exempel ett sittbadkar avsett för små lägenheter i Shanghai, tillverkat av italienska Agape.

Trendspaning 2019: Återanvändning, nylansering men även verkligt nytt

Annons