Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, jan, 21 2019
Senaste Nytt

Het sommar bidrog till alkoholförsäljningen

Vilhelm Stokstad/TT: Försäljningen av öl, cider och alkoholfritt ökade mest hos Systembolaget under 2018. Arkivbild.
Vilhelm Stokstad/TT: Försäljningen av öl, cider och alkoholfritt ökade mest hos Systembolaget under 2018. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 12 jan 2019

Värmen tog ett stadigt grepp om Sverige redan under maj månad förra året och den rekordheta sommaren fick tydliga effekter för bryggerierna.

Det var en bra sommar för den svenska marknaden, säger Kopparbergs vd Peter Bronsman.

Kopparberg uppger att försäljningen av de flesta av deras produkter på Systembolaget ökade och mycket tror man beror just på vädret.

Viktig årstid

Det här trots att sommaren faktiskt är en kort period. Men bra väder på sommaren är jätteviktigt för bryggerierna, säger Bronsman.

Under 2018 ökade Systembolagets försäljning av cider och blandrycker med 11,9 procent jämfört med föregående år. Även försäljningen av öl ökade, framför allt importerad starköl.

Även Systembolaget misstänker att vädret bidragit till att vi valt att konsumera vissa drycker framför andra.

Det är för tidigt att göra de analyserna, men man kan såklart se att vädret har haft en viss påverkan för att de här segmenten (öl och cider) ökade. Det är inte segment som vi tidigare sett har ökat på det sättet, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.

Ekologiskt och alkoholfritt

Ytterligare tre andra saker sticker ut just för försäljningen 2018. Systembolaget ser att kunderna köper alltmer alkoholfritt, ekologiskt och att många även väljer att köpa viner i dyrare prisklasser.

De hör lite ihop med att vi är mer medvetna kopplat till vår konsumtion. Vi är mer intresserade än vi varit tidigare och därför väljer vi drycker med omsorg på ett helt annat sätt. Det är något vi tydligt har sett, säger Elina Yli-Torvi.