Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, maj, 19 2019
Senaste Nytt

Nordiska Boeingplan flyger vidare

Amr Dalsh/AP/TT: Ett flygplan från Ethiopian Airlines av modellen Boeing 737-800. Arkivbild.
Amr Dalsh/AP/TT: Ett flygplan från Ethiopian Airlines av modellen Boeing 737-800. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 11 mar 2019

"Alla våra 737 Max 8-plan flyger som vanligt. Vi har som alltid en nära dialog med Boeing och följer deras luftfartsmyndigheters anvisningar. Säkerheten för våra passagerare kommer alltid i första hand", säger Tomas Hesthammer, flygchef på Norwegian i ett uttalande till den norska nyhetsbyrån NTB.

Bolaget har 15 Boeing 737 Max 8-plan i sin flotta, varav tre används för rutter till och från Sverige. Planen används i hela ruttnätet, så väl inom Europa som vid transatlantiska flygningar.

Även svenska TUI Fly Nordic använder samma modell.

Vi använder det planet och vi använder två stycken för våra nordiska kunder. Exempelvis till Kanarieöarna, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI Nordic.

300 plan i bruk

Han tillägger att bolaget i nuläget inte har några indikationer på att planen inte kan flygas på ett säkert sätt, men att även TUI håller nära kontakt med Boeing med anledning av olyckan.

Flygkraschen i Etiopien i söndags kostade samtliga ombordvarande 157 människor livet. I oktober i fjol störtade ett plan av samma modell i Jakarta i Indonesien. Alla 189 ombord omkom då.

Boeing 737 Max 8 lanserades 2017 och sedan dess har över 5 000 exemplar beställts och 300 levererats världen över, skriver tidningen The Guardian. Nu stoppar flera länder flygningar med den olycksdrabbade modellen, däribland Kina.

"Två olyckor har inträffat med nyligen levererade Boeing 737-8-plan och olyckorna har inträffat under startfasen, så det finns vissa likheter mellan dem", uppger Kinas luftfartsmyndighet i ett uttalande.

Även Etiopien och Indonesien parkerar tillfälligt sina plan av den drabbade modellen.

Straffas på börsen

Svenska Transportstyrelsen ser ingen anledning att stoppa trafiken av 737 8-plan i nuläget.

I nuläget har vi ingen fakta som gör att vi ska agera på något annat sätt, säger Staffan Söderberg, chef för myndighetens flygtrafiksektion.

I samband med kraschen ställdes nya krav på utbildning hos piloter och flygbolag gällande nya tekniska system hos modellen. Transportstyrelsen kontrollerade då att berörda svenska bolag implementerat åtgärderna.

Då säkerställer vi att man hade gjort det och det hade man redan gjort.

Boeing-aktien föll också kraftigt, minus 11,7 procent, när New York-börsen öppnade.

Veckorna efter Lion Air-kraschen sjönk Boeings aktiekurs 12 procent, men den har mer än återhämtat sig sedan dess.

Annons

Annons

Årets hedersgäster var det kinesiska studion Neri & Hu. The Unfolding Village på entrétorget var majestätisk men också sorglig med fokus på avfolkningen av Kinas landsbygd. I installationen i svart trä fanns en slingrande bygata och gränder där Neri och Hu exponerade sina verk med inspiration från kinesisk kultur men även nya krav i Kina. Här står till exempel ett sittbadkar avsett för små lägenheter i Shanghai, tillverkat av italienska Agape.
Årets hedersgäster var det kinesiska studion Neri & Hu. The Unfolding Village på entrétorget var majestätisk men också sorglig med fokus på avfolkningen av Kinas landsbygd. I installationen i svart trä fanns en slingrande bygata och gränder där Neri och Hu exponerade sina verk med inspiration från kinesisk kultur men även nya krav i Kina. Här står till exempel ett sittbadkar avsett för små lägenheter i Shanghai, tillverkat av italienska Agape.

Trendspaning 2019: Återanvändning, nylansering men även verkligt nytt

Annons