Mötesplatsen för dig inom Industri och Näringsliv, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Dålig täckning problem för småföretagare

Therese Wiberg: Sommaren innebär högsäsong för landets alla loppisar och marknader. Men även konstanta problem för småföretagare när det kommer till digitala betalningstjänster. Arkivbild.
Therese Wiberg: Sommaren innebär högsäsong för landets alla loppisar och marknader. Men även konstanta problem för småföretagare när det kommer till digitala betalningstjänster. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 08 jul 2019

Betaltjänsten Swish har närmare sju miljoner anslutna användare. Digitala betalningar framhålls ofta som smidigare, säkrare eller rentav bättre för miljön än kontanter. Men för de många småföretagare som använder tjänsten innebär det fler nackdelar än fördelar.

Det är naturligtvis ett fördärv när det inte finns någon mottagning, vilket det sällan gör när man kommer längre ut på landsbygden. Man kan helt enkelt inte bedriva sin verksamhet, säger Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson på Småföretagarnas riksförbund.

Han anser att infrastrukturen behöver ordnas för att se till att täckningen fungerar på alla håll i landet. Dessutom fungerar betaltjänsten bara med svenska bankkonton.

En förvirrad turist kan till exempel inte handla alls. Bekymret blir då i stället att man behöver åka väldigt långt för att ta ut pengar när det finns färre och färre bankomater. Och måste du åka tio mil för att växla ut pengar säger det sig självt att det inte fungerar.

Nätet överbelastat

Vid större folksamlingar blir dessutom nätet överbelastat, vilket särskilt ställer till det under evenemang som mässor och marknader.

Det är ett väldigt stort problem. Ta exempelvis Pajala marknad som drar nästan 50 000 besökare, då fungerar det inte. I år uppmanade arrangören besökare att ta ut kontanter innan, vilket gjorde det lite lättare för försäljarna, säger Guido Carinci, ordförande i Torg och marknadshandlarnas förening.

Det förekommer också att betaltjänsten lägger ner på grund av driftstörningar. Vid större störningar har tjänsten kunnat ligga nere i flera timmar.

Vid våra egna driftstörningar försöker vi alltid att vara snabba på att kommunicera ut det, det är alltid vår högsta prioritet att lösa det så fort som möjligt. När det gäller problem med täckning är det en fråga för telefonoperatörerna. Vi rekommenderar våra användare att använda wifi om man har den möjligheten, säger Sofia Norén, pressansvarig på Swish.

Dras en avgift

Ett annat problem för småföretagare är att det dras en mindre avgift vid varje betalning, vilket innebär dyra kostnader i längden, menar Guido Carinci.

Det kan dras ända upp till 2,50 kronor. Om jag säljer en läsk för 10 kronor går 25 procent till dem. Det är nästan så att man drar sig för att ta betalt med Swish. Vi har kontaktat dem och framfört att vi tycker att det borde vara gratis, men hittills har de inte kunnat svara på det och lovat att återkomma.

Men enligt Swish själva ligger frågan hos enskilda banker som tar ut avgifter.

Jag känner inte igen den här frågan, det ligger helt på de olika bankerna. Vi har inget med den prissättningen att göra utan det är upp till varje bank vad de tar betalt, säger Sofia Norén.

Annons

Annons

Annons