VW räddas av trogna kunder

VW har så här långt budgeterat 60 miljarder euro för att täcka alla kostnader som uppkommit och som fortfarande dyker upp efter "dieselgate". Många arga och besvikna VW-ägare trädde fram under hösten 2015 och på de flesta håll trodde nog folk att även bolagets försäljning skulle drabbas.

Men när 2016 var slut kunde Jürgen Stackmann, bolagets försäljnings- och marknadsdirektör, räkna hem en global tillväxt på 3 procent, rekord i Europa och dubbelsiffrig tillväxt i USA där skandalen avslöjades.

Volkswagen har ett extremt starkt stöd av kunderna och det var nog många utanför bolaget som överraskades förra året. Kunderna ville förstås veta om vi hade tekniska lösningar på problemen och det har vi kunnat leverera. Så här långt har 3,4 miljoner av 5,8 miljoner bilar från Volkswagen åtgärdats och varje vecka är 150 000 av våra kunders bilar på verkstad.

Men historien är inte över och den handlar inte bara om teknik. Våra kunder vill se att vi tar frågan om hållbarhet på allvar, säger Stackmann till TT på bilmässan i Geneve.