Försäljningen av miljöbilar slår nya rekord, men vid en närmare granskning framgår det att majoriteten av miljöbilarna som säljs är bilar med fossila bränslen, det vill säga bensin- och dieselbilar, enligt Biogas Syd.
Sedan begreppet miljöbil infördes har intresset för dessa stadigt växt och idag utgör de drygt 40 procent av den totala personbilsregistreringen i Sverige (att jämföra med knappt 18 procent år 2007). Men vid en närmare titt på försäljningen av miljöbilar kastas en skugga över den positiva utvecklingen.
Enligt Biogas Syd så är drygt 80 procent av miljöbilarna som sålts under det gångna året bensin- och dieselbilar. Det är försäljningen av snåla dieselbilar som skjutit i höjden och det på bekostnad av bilar med förnybara bränslen.
– Utvecklingen vi sett de senaste åren går stick i stäv mot det mål som regeringens satt om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger Mårten Ahlm på Biogas Syd.
Biogas Syd menar att det satsas på biogas i hela landet, både på småskalig produktion i lantbruket och på storskalig produktion hos ett flertal avfalls- och energibolag. Det finns trots det fortfarande en stor potential för ytterligare produktion. Men Biogas Syd anser att det behövs mer satsningar för att biogas ska kunna få ett fäste på marknaden.
– Vi efterfrågar tydligare stöd till biogas och en skärpning av miljöbilsdefinitionen, där hänsyn tas till om bränslet är fossilt eller förnybart. Ska vi nå målen om en fossiloberoende fordonsflotta behöver vi ambitiösa och långsiktiga spelregler som gynnar förnybara bränslen, säger Mårten Alm.