Youngman och Pang Da ger inte upp kampen som Saab, trots GM:s stopp för tekniklicenser till Kina.
-Man måste hitta lösningar, inte bara ge upp, säger Youngmans vd Rachel Pang.
Saab Automobiles tilltänkta nya ägare Youngman och Pang Da fortsatte i dag att diskutera med Saabs ledning. Sedan General Motors i måndags sade nej till en affär med hundra procent kinesiska ägare måste upplägget göras om.
Rachel Pang, vd för Youngman, försäkrar att bolaget fortfarande vill köpa Saab:
-Självklart vill vi det. Om man är rädd kan man inte lyckas i affärer. Svårigheter finns alltid. Man måste hitta lösningar, inte bara ge upp.
Saab befinner sig i rekonstruktion och är skyddat mot konkurs och utmätningar. Men om pengarna sinar eller om det inte finns utsikter för att rekonstruktionen ska lyckas ska den avbrytas.
När relationerna mellan Saabs ägarbolag Swedish Automobile och de kinesiska bolagen frös till is för tre veckor sedan lämnade rekonstruktören Guy Lofalk in en begäran om att rekonstruktionen skulle upphöra. Begäran drogs sedan tillbaka när kineserna presenterade upplägget där de ville köpa hundra procent av Saab.
Nu råder åter osäkerhet. Men någon begäran om att rekonstruktionen ska avbrytas hade på onsdagseftermiddagen inte lämnats in till Vänersborgs tingsrätt.
Rekonstruktören Guy Lofalk säger till P4 Väst att det första som måste göras är att utreda om det går att få GM att ändra sig.
-I första hand måste de potentiella ägarna förklara hur de tänker för GM, säger Lofalk.
Tidspressen ökar hela tiden. Den 15 november går avsiktsförklaringen ut och Youngman och Pang Da är fria att avbryta förbindelserna.
Den 22 november har rekonstruktören utlovat att fordringsägarna ska få en avbetalningsplan. För att kunna presentera en sådan plan måste ägarfrågan ha löst sig.
-Det finns inga anledningar att dra förhastade slutsatser. Men naturligtvis är läget allvarligt, säger Lofalk till P 4.
Youngman och Pang Da har åtagit sig att bidra med pengar så att Saab klarar sig under rekonstruktionen.
Den 12 november ska skatter och avgifter betalas och den 25 november är det dags för löner.
I rekonstruktionsplanen står det att de kinesiska bolagen ska betala 50 miljoner euro, cirka 450 miljoner kronor. Hela summan har ännu inte betalats, men enligt Dagens Industri sattes 50 miljoner kronor in på Saabs konto i tisdags.
Rachel Pang säger att man ska fortsätta med betalningarna.
-Ja, vi ska göra allt vi kan för att stödja Saabs överlevnad.
TT: Ska ni betala 50 miljoner euro?
-Ja, både Youngman och Pang Da jobbar med det.
TT: Hur snabbt?
-Jag har bråttom. Jag hinner inte prata mer. Jag ska vara med på en telefonkonferens.
På frågan om Youngman kan tänka sig att vara minoritetsägare i Saab vill Rachel Pang inte svara.
-Jag är ledsen, men den typen av frågor kan jag inte svara på nu.
I ett öppet brev till de anställda skriver Saab att ledningen "förbereder ett fördjupande informationspaket som klargör den nya affärsplanen och avsikterna inför framtiden. Syftet är att presentera detta för GM, att förtydliga de intentioner som finns med verksamheten i Kina, och därmed söka GM:s samtycke till transaktionen genom diskussion och förhandlingar."
Vad gäller varselförhandlingarna om de 500 som ska bort håller företaget på att ta fram en ny organisationsstruktur. Förhoppningen är att förhandlingar snart ska kunna inledas, rapporterar P 4 Väst.
(TT)