Metro ska ta betalt för debattinlägg

I fredags kom beskedet att tidningen skulle läggas ned och då bekräftade ägaren Christen Ager-Hanssen bara att alla säljare sagts upp. Men nu uppger Thomas Eriksson att även alla journalister sägs upp.

Det är sorgligt och det är en stor förlust för Sverige att Metro slutar med journalistik, att tillgången till gratis kvalitetsjournalistik blir mindre i samhället, det är naturligtvis väldigt negativt, säger han.

Statlig lönegaranti

Katarina Dahlskog, jurist på Journalistförbundet, har förhandlat med Tidnings AB Metro om uppsägningen av de journalister som tillhör förbundet.

Det finns en saklig grund, det finns en arbetsbrist, säger hon.

Arbetsgivaren har valt att arbetsbefria journalisterna och de kommer nu att få ersättning via den statliga lönegarantin under uppsägningstiden, enligt Dahlskog.

Betalda debattinlägg

Christen Ager-Hanssen uppger för Dagens Media att i fortsättningen kommer tidningen att bli en plattform för betalda debattinlägg. Priset kommer att variera från 1 000 kronor för pensionärer till 5 000 kronor för privatpersoner och 50 000 kronor för företag.

Varför ska man betala journalister när man kan få betalt för att publicera innehåll, säger han till tidningen.

Men att alla journalister har sagts upp ska inte göra att det journalistiska innehållet minskar, enligt Ager-Hanssen. I stället ska materialet produceras av journalister som är anställda av bolag inom Custos-sfären.

Sålde för en krona

Investmentbolaget Custos, som tidigare ägdes av finansmannen Mats Qviberg, köpte Metros nordiska del från Kinnevik i februari 2017. Mats Qviberg sålde Custos för en krona till Christen Ager-Hanssen i maj samma år.

Metro har under en längre tid dragits med mångmiljonskulder till en mängd bolag. I mars 2019 slog Kronofogden till mot Metro och samma månad rapporterades bland annat om att anställda inte fått någon lön. Tidningens personal började sägas upp i Göteborg och Malmö i juni.