Lag på att deklarera drivmedels ursprung

Nästa år måste drivmedelsbolagen deklarera klimatpåverkan och ursprung hos sina drivmedel på klisterlappar som sätts upp på bränslepumpar, gasmackar och laddstationer. I väntan på detta redovisar Gröna Bilister i en ny rapport dessa uppgifter gällande alla drivmedel i Sverige år 2018.

Ennligt klimatlagens mål ska klimatpåverkan från inrikes transporter minska med 70 procent från år 2010 till år 2030. Om man år 2018 tankade etanol E85 istället för bensin minskade man omedelbart sin klimatpåverkan med 46 procent. Med biogas i tanken minskade klimatpåverkan med 85 procent. Om man tankade förnybar diesel HVO100 istället för vanlig diesel blev klimatnyttan hela 89 procent, allt enligt officiella siffror.

Den huvudsakliga källan till de uppgifter Gröna Bilister redovisar i sin nya rapport Drivmedelsfakta 2019 är Energimyndighetens publikation Drivmedel 2018, som bygger på drivmedelsbolagens rapportering till myndigheten gällande deras försäljning år 2018. Gröna Bilister har dessutom samlat in kompletterande information för att ge en så heltäckande bild som möjligt av drivmedlens hållbarhetsegenskaper.

– Det bubblar i bränslegrytan och vi slänger i många förnybara ingredienser, säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare i Gröna Bilister. Det är bra att gilla olika även när det gäller bilar och bränslen. Om några kör på el, några på biodiesel, några på biogas och andra på etanol maximerar vi chansen att den hållbara produktionen ska hinna möta efterfrågan.