Ett år med regeringens godstransportstrategi

Drygt ett år har gått sedan regeringen presenterade den nationella godstransportstrategin för effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter. Ett intensivt arbete med fokus på godstransporter pågår nu.

– Godstransportstrategin lyfter fram godstransporterna och hur viktiga de är för Sverige, svenskt näringsliv och medborgarna. Den lyfter också fram godstransporternas klimatpåverkan. Strategin sätter fokus på att olika aktörer arbetar, enskilt och tillsammans, för att åstadkomma konkreta åtgärder i syfte att nå klimatmålen. Det är ett nödvändigt och viktigt arbete som pågår, säger Åsa Tysklind, chef för det nationella godstransportrådets kansli.

Trafikverket har fått två nationella uppdrag. Det ena är att vara kansli till godstransportrådet och att samordna de olika regeringsuppdragen under godstransportstrategin.

Det andra uppdraget, att vara nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart, innehas av Pia Berglund. I rollen ingår att sprida kunskap och föra dialog med varuköpare och transportsäljare, hamnar och kommuner. En nationell handlingsplan som främjar inrikes sjöfart presenterades av samordnaren i slutet av maj. Handlingsplanen innehåller 62 åtgärder som Boverket, Energimyndigheten, Sjöfartsverket, Sveriges kommuner och landsting, Trafikverket, Transportstyrelsen och Vinnova åtagit sig att genomföra. En analys ska även göras av utvecklingen av torrhamnar och omlastningskajer.

Trafikanalys har fått uppgiften att följa upp och utvärdera arbetet med att genomföra den nationella godstransportstrategin. Uppdraget redovisas årligen fram till 2022. Redovisningen i mars visade att strategin haft ett stort genomslag och att den mottagits positivt.

Genom bland annat regeringsuppdragen har arbetsgrupper bildats och godsfrågorna har blivit synligare. Kunskapshöjande åtgärder pågår med aktörer från de olika trafikslagen bland annat genom utbyte av erfarenheter och goda exempel.