PowerCell tar uppföljningsbeställning från global fordonstillverkare

PowerCell Sweden har fått en uppföljande order på S3 bränslecellsstackar för ytterligare tester från en global fordonstillverkare. Ordern är värd drygt 2,6 miljoner kronoroch beräknas levereras under det fjärde kvartalet i år.

Fordonstillverkaren har tidigare beställt både PowerCell S3 bränslecellsstackar och bränslecellssystemet PowerCell MS-100 för tester och utvärderingar. Bolaget vill nu utöka sina tester och har därför lagt en ny beställning av bränslecellsstackar.

– Klimatkrisen och de efterföljande allt tuffare kraven på minskade koldioxidutsläpp gör att fordonsindustrin står inför en oundviklig omställning, säger PowerCells vd Per Wassén. ”Det sätter stor press på fordonstillverkarna att elektrifiera sina drivlinor, och bränsleceller som drivs med vätgas har stora fördelar framför batteridrift eftersom det ger en elektrifiering som inte innebär stora begränsningar av räckvidd eller långa laddtider.”

Ett fordon som drivs med vätgas och bränsleceller kan i stort sett tankas på samma tid, har samma lastkapacitet och kan köra lika långt som ett fossildrivet fordon. Elektrifiering med hjälp av bränsleceller och vätgas kräver dessutom inte att det byggs upp en särskild infrastruktur i form av laddstolpar. En bränslecell som drivs av vätgas producerar elektricitet utan att ge upphov till några andra utsläpp än rent vattten.

– Vid den nyligen avslutade bilsalongen IAA i Frankfurt var det tydligt att satsningar på bränsleceller nu ökar inom fordonsindustrin. Bosch presenterade ett bränslecellssystem byggt på bränslecellsstacken PowerCell S3 och flera andra ledande europeiska och asiatiska tillverkare visade upp olika existerande och kommande bränslecellsfordon.