Problem med olycksplan kan ha varit känt 2016

Elaine Thompson/AP/TT: Boeingplan av modellen 737 Max i Seattle i USA. Arkivbild.

Redan 2016 kan problem med den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max ha varit kända. Då diskuterade två anställda vid den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing problem med ett avgörande system för flygplansmodellen.

Det visar dokument som Boeing nu har lämnat över till USA:s luftfartsmyndighet FAA. Boeing har känt till meddelandena mellan piloterna i flera månader och FAA vill ha en omedelbar förklaring till att det dröjde innan de lämnades över.

I meddelandena mellan den dåvarande tekniskt ansvarige piloten för flygplansmodellen och en annan pilot står det att det uppstod problem i flygsimulatorn med det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Den tekniskt ansvarige, som nu lämnat företaget, skriver i ett meddelande att han "i stort sett ljög" för FAA, men att det var omedvetet.

Leveransen av Boeing 737 Max 8 stoppades efter två dödsolyckor med flygplansmodellen. I fjol kraschade ett plan i Indonesien och i våras störtade ett plan i Etiopien. Tillsammans krävde de båda olyckorna 346 människoliv.

Boeing har bekräftat att ett fel i MCAS ligger bakom olyckorna.

Bolagets aktie föll närmare sju procent.