"En snabb förbindelse mellan Helsingfors och Åbo lockar inte investerare"

Det projektbolag som har grundats för den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är enligt Kommunikationsministeriets åsikt inte lönsamt, enligt källor till nyhetsbyrån STT.

Ministeriet tror inte att den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo intresserar investerare.

– Det skulle knappast finnas intresserade externa investerare utöver staten och kommunerna, skriver Svenska Yle som citerar STT.

Enligt STT:s källor lockar däremot en snabb förbindelse mellan Helsingfors och Tammerfors mer investerare.

Kommunikationsministeriet har tidigare i år bildat ett av staten helägt aktiebolag inom järnvägsbranschen. Till aktiebolaget hör projektbolaget Turun tunnin juna (på svenska ungefär entimmeståget till Åbo).

Även Suomi-rata (snabbförbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors) hör till aktiebolaget.

Den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo har kommit mycket längre i planeringsfasen än den snabba förbindelsen Helsingfors–Tammerfors. Att förverkliga den förstnämnda förbindelsen endast med statliga medel skulle kräva en betydande statsskuld.

Byggandet av järnvägsförbindelsen med endast statliga medel ses som osannolikt. 
Enligt kommunikationsminister Sanna Marin (SDP) skulle projekten huvudsakligen finansieras med hjälp av pengar från staten och kommunerna. Hon säger till STT att det finns många osäkerheter kring byggandet av spår.

Förbindelserna skulle kosta flera miljarder
Den snabba förbindelsen skulle betyda att det tar 75 minuter med tåg från Helsingfors centrum till Åbo. För tillfället tar resan drygt två timmar.

Enligt tidigare beräkningar skulle den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors locka 6,5 miljoner resenärer per år, medan den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo hade lockat 1,6 miljoner resenärer årligen.

Många har ändå kritiserat dessa beräkningar. Trafikledsverket menar att tåget mellan Helsingfors och Åbo skulle locka 2,5 miljoner resenärer årligen.

Enligt beräkningar hade planerandet av den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors kostat 150 miljoner euro, medan det snabba tåget mellan Helsingfors och Åbo hade kostat 75 miljoner euro.

Själva förverkligandet av förbindelsen Helsingfors–Tammerfors hade kostat 5,5 miljarder euro och Helsingfors–Åbo 2,4–2,8 miljarder euro.

I nuläget har finländska staten lovat en satsning på 115 miljoner euro för järnvägstrafiken.