South African Airways på konkursens brant

Grundat redan 1934 är nu det statliga flygbolaget snart historia. I alla fall enligt en av South African Airways styrelsemedlemmar. I en intervju med Reuters medger Martin Kingston att utan ytterligare statliga garantier kan bolaget inom kort tvingas ansöka om konkurs och avvecklas.

Vi kanske inte kommer att ha tillräckligt med ekonomiska medel att betala löner i slutet av månaden. Vi undersöker vad vi kan göra men behöver omedelbart hjälp, säger Kingston i intervjun.

Kräver högre lön

Bakgrunden är den strejk gällande löner samt nedskärningar som nu är inne på sin sjätte dag.

Från fackförbundshåll har man krävt åtta procents lönehöjning medan South African Airways i sin tur erbjudit 5,9 procent.

Möjligheterna till hjälp ses också av många bedömare som små. De senaste tre åren har South African Airways fått nästan 13 miljarder kronor i statligt stöd men ändå inte lyckats ta sig ur den svåra situationen. Bolaget har inte kunnat uppvisa vinst sedan 2011 och inte publicerat några bokslut de senaste två åren.

Kostsam affär

Chanserna att något annat flygbolag ska köpa upp South African Airways som ingår i samma flygallians som SAS, anses dessutom som små. Bolaget opererar på ett mindre lönsamt ruttnät. Medan exempelvis bolag i Mellanöstern nått framgång genom att bli en länk för flyg från Asien till Europa/USA och motsatt håll så är South African Airways geografiska koppling till negativ belastning.

En konkurs skulle samtidigt bli en kostsam affär för den sydafrikanska staten, närmare bestämt omkring 16 miljarder kronor, uppger Reuters.