Jacob Schram ny koncernchef på Norwegian

Norwegians styrelse har idag anställt Jacob Schram som ny koncernchef för bolaget från och med 1 januari 2020. Geir Karlsen fortsätter som finansdirektör och vice koncernchef för bolaget.

– Efter en gedigen rekryteringsprocess är jag mycket glad över att kunna meddela att vi har anställt Jacob Schram som ny koncernchef på Norwegian. Hans omfattande erfarenhet av ledarskap från globala företag, sitt tydliga kundfokus och värdeskapande förmåga är precis vad Norwegian behöver när företaget nu går in i en ny fas där tillväxten avtar och vi ska fokusera på lönsamhet. Jag ser fram emot att arbeta med Jacob Schram och resten av ledningsgruppen på Norwegian. Tillsammans ska vi vidareutveckla bolaget och genomföra förändringar som är bra för våra kunder, anställda och aktieägare, säger Niels Smedegaard, styrelseordförande på Norwegian.

– Jag vill särskilt tacka finansdirektör Geir Karlsen för det enastående jobb han har gjort sedan Bjørn Kjos drog sig tillbaka i juli. Under de senaste månaderna har företaget stärkts betydligt finansiellt. Resultatet under tredje kvartalet var det bästa i Norwegians historia och företaget har genomfört ett flertal åtgärder för att förbättra lönsamheten och likviditeten. Jag är naturligtvis mycket glad över att Geir har beslutat att fokusera fullt ut på rollen som finansdirektör. Han fortsätter även som vice koncernchef för Norwegian. Med Jacob Schram och Geir Karlsen i högsta ledningen har vi ett stabilt team på plats för att driva Norwegian framåt, säger Smedegaard.

Norrmannen Jacob Schram har 30 års erfarenhet från stora internationella företag. Han har tidigare innehaft chefspositioner på Circle K, Statoil Fuel & Retail (SFR), McDonalds och McKinsey. Som koncernchef ansvarade han för börsnoteringen av Statoil Fuel & Retail ASA 2010. När kanadensiska Couche-Tard köpte upp SFR 2012 gick Schram in i den globala ledningsgruppen som Group President för Europa, en tjänst han hade ända tills han slutade 2018. Schram var initiativtagare och ansvarade för den globala omprofileringen av Circle K som omfattade 10 000 stationer i Couche-Tards internationella nätverk.