Konsumentverket granskar falska reor

Lagom till årets Black Friday har ett antal stora bolag fällts för vilseledande reklamkampanjer. Konsumentombudsmannen anser att Intersport, Jollyroom, Sportamore och Ur & Penn sviker konsumenterna genom att ange alltför höga normalpris i strid med marknadsföringslagen. Nu har Konsumentverket också beslutat att inrätta en särskild grupp med inriktning på just missvisande reor.

Fyra jurister kommer att ha reapriser som specialområde. Gruppens fokus är att få handeln att städa upp i reaträsket, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, till Dagens industri.

Han anser inte att någon bransch är särskilt utsatt, missvisande reor är snarare ett utbrett problem inom detaljhandeln i stort. Konsumentverket vittnar även om att antalet anmälningar skjuter i höjden i samband med reaperioder.

Hetsen och sättet man marknadsför sig på har blivit mer intensiv och med anledning av de här domstolsärendena är det ett bra läge att börja satsa på allvar, säger David Ånesjö.