Större räckvidd med AIS-mottagare i satellit

I mars eller april i år skjuts den första norsktillverkade satelliten, AISSat-1, upp i rymden.  Satelliten ska användas för övervakningen av fartygsrörelser längst i norr med hjälp av en AIS-mottagare och en AIS-antenn.  

 AIS (Automatic Identification System) är ett system som gör det möjligt att identifiera och följa ett fartygs rörelser från andra fartyg. AIS använder VHF-radiokanaler för att via speciella AIS-transpondrar sända ut information om det egna fartygets position, hastighet och kurs med mera. Med hjälp av AIS kan fartygstrafiken plottas ut på ett elektroniskt sjökort eller en radarskärm. Alla fartyg över ett visst bruttotonnage eller båtar som används i tjänst, till exempel kustbevakningens eller polisens båtar, måste ha AIS-transpondrar ombord.

Den norska satelliten kommer att sväva på låg höjd, runt 600 kilometer i polär. Det gör att AIS-signalerna är starka nog att nå mottagaren. Enligt Norsk Romsenter, norska Rymdstyrelsen, är trafiken så gles längst i norr att det räcker med en mottagare och antenn för att hantera den förväntade volymen av AIS-meddelande.

På sin höga höjd kommer AIS-mottagaren att få lång räckvidd. Den utvidgade räckvidden sägs kunna bidra till ökad säkerhet till sjöss genom att öka effektiviteten vid sök- och räddningsoperationer.  

AISSat-1 är en så kallad nanosatellit som mäter 20x20x20 cm.