Kraftigt utbyggd kollektivtrafik har på senare år allt mer kommit att bli det verktyg man nämner när samtal förs om hur regioner ska kunna utvecklas effektivt med tanke både på transportpolitiska mål och högt ställda nationella klimatmål. Mot denna bakgrund ser Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, behovet av att bygga upp ett nytt nationellt kompetenscentrum inom kollektivtrafikområdet.
– Om ambitionerna att utveckla den svenska kollektivtrafiken ska kunna uppnås behövs en förnyad, högkvalitativ och långsiktig forskning inom en rad strategiska områden. Här ser vi att VTI har en tydlig uppgift att fylla och det är viktigt för institutet att främja utvecklingen av kunskap på området nu när kollektivtrafiksektorn står inför många nya utmaningar, säger Jonas Bjelfvenstam, VTI:s generaldirektör.
- Sverige saknar till exempel en samlad systematisk forskning om kollektivtrafikens position som politikområde samt de planerings- och beslutsprocesser som har betydelse för utsikterna att förankra och implementera olika typer av policyåtgärder, säger Jane Summerton, professor och forskningschef för enheten Mobilitet, aktörer och planering på VTI.
Jane Summerton menar också att kunskapen om konkreta planeringsverktyg, till exempel simulerings- och optimeringsmodeller som kan användas för att bedöma effektsamband mellan specifika investeringar och åtgärder och förväntade miljöeffekter behöver bli bättre. Idag är många av modellerna utvecklade med fokus på biltrafiken.
- Vi vet dessutom att en större omläggning av kollektivtrafiken inte kan göras utan en ökad kunskap om resenärernas värderingar, beteenden och strategier i förhållande till kollektivtrafiken, säger Jane Summerton. Och ett av de verktyg som används mer och mer inom kollektivtrafiken är att utnyttja marknaden i olika former genom till exempel upphandlingar, varför fördjupad kunskap om hur dessa verktyg fungerar och hanteras i praktiken blir kritisk för det faktiska utfallet av politiska intentioner.
Sedan något år tillbaka driver Jane Summerton, tillsammans med andra forskare på VTI, planerings- och utvecklingsarbetet mot ett nytt nationellt kollektivtrafikcentrum med bas på VTI.
– Vi menar att kompetenscentrumet har ett stort behov att fylla. Men det handlar om många komplexa frågor, säger Jane Summerton, och poängterar att centrumet inte ska beröra kollektivtrafik i allmänhet utan vara inriktat på underlag för regionernas utformning och planering av kollektivtrafiken. Vi vill att centrumet ska samla forskning som kan bilda ett bra planeringsunderlag just för hur kollektivtrafiken kan användas i regioner för att öka ett hållbart resande.
Tanken är att centrumet ska ha sin bas på VTI men omfatta ett fördjupat samarbete med andra ledande forskningsmiljöer, både i och utanför Sverige.
– Just nu är vi i det skedet att vi håller på och skapar kontakter för att knyta andra ledande forskningsmiljöer inom Sverige till kompetenscentrumet. Vi arbetar också för att engagera strategiska partners inom svensk kollektivtrafik i processen. Längre fram är målet att även utveckla ett långsiktigt samarbete med internationella forskare och forskningsmiljöer, berättar Jane Summerton.
Tanken är att kompetenscentrumet ska bestå av tre till fyra forskningsprogram, alla med fokus på planering. Dessa är Planeringsprocesser – regional och urban politik, resenärers behov, Planeringsverktyg – utveckling och användning och Effektivare kollektivtrafik – prissättning, upphandling och samhällsekonomi.
Ett fjärde program, där planeringen ännu inte kommit så långt, går under arbetsnamnet "Innovativa urbana spårvägssystem".