Trafikverket inleder nu upprustningen av Harghamnsbanan mellan Örbyhus och Hargshamn. Upprustningen medför att en i dag lågtrafikerad bana får en ny status som en viktig länk mellan Ostkustbanan och E4 till gruvan, hamnen och pappersbruket.
– Det är mycket glädjande att vi nu inleder upprustningsarbetet av Hargshamnsbanan. Projektet kommer att skapa förutsättningar för tillkomsten av såväl nya arbetstillfällen för kommunerna i området, bättre säkerhet och miljö för närboende, hållbara transporter som god samhällsutveckling, säger Einar Schuch, regionchef vid Trafikverket Region Öst.
Harghamnsbanans upprustning medför att godstransporterna på sträckan mellan Örbyhus och Hargshamn kan framföras med högre hastighet 70 km/h, med bibehållen axellast 22,5 ton. Projektet skapar förutsättningar för Dannemora Magnetit att återuppta brytningen i Dannemora gruva som skapar drygt 100 årsarbeten i kommunerna i området. Holmen Paper planerar också att lägga över mer av sina transporter från väg till bana, samtidigt som Hargs Hamn AB planerar en fördjupning av farleden och en ökning av hamnkapaciteten.
Upprustningen av Hargshamnsbanan beräknas dessutom minska miljöbelastningen av transporter i och med att till exempel tre heltåg per dygn kan ersätta drygt 100 lastbilstransporter av järnmalm från gruvan till hamnen per dygn.
För de närboende kommer upprustningen att innebära bättre säkerhet i och med att projektet ser över säkerheten vid plankorsningar mellan väg och järnväg samt bättre miljö genom förbättring av bullerskyddet utefter banan.
Investeringen i upprustning av Hargshamnbanan, 50 miljoner kronor, samfinansieras av Dannemora Magnetit AB, Östhammars kommun och Trafikverket.
Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Dannemora Magnetit AB, Hargs Hamn AB, Holmen Paper AB, Norrtälje kommun, Östhammars kommun och Regionförbundet Uppsala.