SIFO har, på uppdrag av Eon, genomfört en undersökning som visar att åtta av tio svenskar anser att fjärrvärme är en klimatsmart uppvärmningsmetod. Majoriteten anser också att ökad konkurrens skulle göra det bättre för fjärrvärmekunderna.
Bland uppvärmningsalternativen i landet är fjärrvärme klart dominerande, men trots det är potentialen att bygga ut systemen fortfarande mycket stor. Eon anser att en utbyggd fjärrvärme med fler högeffektiva kraftvärmeverk i stor utsträckning skulle bidra till att uppnå riksdagens klimatmål med en ökad andel förnybart i elproduktionen.
– Fjärrvärmen är konkurrenskraftig mot andra värmealternativ på marknaden, men för att fjärrvärmen ska vinna kundernas fulla förtroende krävs också att marknaden utvecklas med större transparens och valfrihet, säger Karin Jarl-Månsson, vd på Eon Värme Sverige.
De tillfrågade i SIFO:s undersökning är mycket positiva till att öka konkurrensen i fjärrvärmenäten och 85 procent av dem som har en uppfattning att konkurrens gör det bättre eller sämre för kunderna, tror att det blir bättre. En majoritet menar också att det blir bättre för konsumenterna om man öppnar upp fjärrvärmenäten för fler leverantörer.
– Vi är övertygade om att ökad konkurrens i fjärrvärmenätet och större valfrihet är positivt för våra kunder. Att öppna upp fjärrvärmenäten innebär dessutom att andra aktörer kan etablera sig på marknaden. Det öppnar också upp för att mer spillvärme kan tas till vara från industrier, säger Karin Jarl-Månsson.