Sveriges modernaste godsbangård invigd

Norrlands största och Sveriges modernaste anläggning för att lasta gods på järnväg invigdes på fredagen i Umeå. Tillsammans med Botniabanan innebär den nya godsbangården mer än en fördubbling av möjligheterna att frakta gods på järnväg till och från norra Sverige.

Den nya godsbangården bildar en länk mellan den nya Botniabanan och det befintliga stambanenätet vidare till övre Norrland.

– Med den nya godsbangården kan vi på ett mycket bra sätt ta tillvara den kapacitet som Botniabanan skapar så att det blir enklare att lasta över gods till järnväg och så att de totala transportkostnaderna blir lägre, säger Trafikverkets marknadschef Mikael Eriksson.

Kapaciteten för gods på järnväg till och från övre Norrland blir nu mer än fördubblad. Det sker genom att Botniabanan kan ta längre och tyngre tåg än den gamla stambanan som dessutom finns kvar som ett slags dubbelspår, så att hela systemet blir betydligt mindre känsligt för störningar än det hittills enda spåret.

Umeå nya godsbangård kommer både att användas för att växla om tåg och för lastning mellan tåg och lastbil. Bangården är så utformad att lastbilarna kan köra ända intill järnvägsspåren. På köpet underlättas snöröjningen. Godsbangården blir ovanlig också genom att den kommer att arrenderas av det kommunägda bolaget Inab, Infrastruktur i Umeå AB.

Den nya godsbangården innebär att godshanteringen flyttas ut från centrala Umeå, med positiva effekter för stadsmiljö och säkerhet. Projektet Umeå godsbangård innehåller 19 kilometer spår, 10 broar och 50 växlar. I projektet ingår också järnvägsdelen av den nya centralstationen i Umeå som blir klar under 2011.