Misstankar om lastbilskartell

Flera stora europeiska lastbilstillverkare, inklusive svenska Scania, misstänks ingå i en priskartell, skriver Financial Times. Den brittiska myndigheten Britains Office of Fair Trading (OFT) genomförde under veckan en raid hos tyska Daimler Mercedes-Benz och har begärt in uppgifter från Scania och tyska MAN för en bred utredning kring prissättningen av lastbilar, enligt uppgifter till tidningen.

Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania, bekräftar att bolaget omfattas av den utredning som OFT genomför.
-Vi får nu avvakta utredningen och medverkar naturligtvis till att de ska få fram de uppgifter som de vill ha, säger han.

Danielsson säger sig inte ha någon närmare information om vad anklagelserna går ut på.
-Jag vet bara vad som står i Financial Times. Och vi har lämnat ut handlingar som de har begärt.
Enligt Financial Times har en person gripits, men släppts mot borgen. Denna person har, enligt Danielsson, inga band till Scania.

TT: Vad händer nu med utredningen?
-Det är väl en fråga man får ställa till OFT.

Om anklagelserna visar sig stämma - OFT understryker att det ännu inte står klart om något brott har begåtts - hotas de inblandade lastbilstillverkarna av hårda straff. Bolagen kan tvingas betala upp till tio procent av sin årsomsättning i böter, och chefer kan dömas till fängelse i upp till fem år, skriver Financial Times.

De bötesbelopp som kan bli aktuella baseras på bolagens totala omsättning - inte bara på intäkterna i Storbritannien.
-Det baseras på den globala omsättningen, säger Frank Shepherd på OFT:s pressavdelning.

Det betyder att maxbeloppet för Scania skulle uppgå till flera miljarder kronor.
Frank Shepherd vill inte säga om även AB Volvo omfattas av utredningen.
-Vi har inte bekräftat några företagsnamn. Det enda vi har sagt är att vi har besökt Mercedes-Benz i Storbritannien, som ett led i utredningen.

OFT avslöjar inte vilka bevis eller indikationer på kartellsamarbete som finns, och kan inte säga när ett beslut i ärendet är att vänta.
-Det kan ta månader, ibland år. Men jag vill inte spekulera när det gäller det här fallet, säger Frank Shepherd.

Även AB Volvo med dotterbolag omfattas av OFT:s utredning, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
"Volvo Trucks och Renault Trucks brittiska dotterbolag har mottagit brev från OFT som ett led i undersökningen och kommer att samarbeta fullt ut med OFT under det kommande undersökningsarbetet. I nuläget har Volvokoncernen inga ytterligare kommentarer till det inträffade", skriver AB Volvo.

Mårten Wikforss, presschef på AB Volvo, vill inte säga om bolaget har några egna indikationer på inblandning i det misstänkta kartellsamarbetet.
-Vi kommenterar inte pågående utredningar och undersökningar av det här slaget, av hänsyn just till utredningen. Nu har de dragit i gång det här, och vi kommer att hjälpa dem på alla sätt.

Om anklagelserna visar sig stämma - OFT understryker att det ännu inte står klart om något brott har begåtts - hotas de inblandade lastbilstillverkarna av hårda straff. Bolagen kan tvingas betala upp till tio procent av sin årsomsättning i böter, och chefer kan dömas till fängelse i upp till fem år, skriver Financial Times.

De bötesbelopp som kan bli aktuella baseras på bolagens totala omsättning - inte bara på intäkterna i Storbritannien.
-Det baseras på den globala omsättningen, säger Frank Shepherd på OFT:s pressavdelning.

Det betyder att maxbeloppet för Scania skulle uppgå till flera miljarder kronor.

(TT)