Möjligheten att minska bilarnas koldioxidutsläpp utnyttjas inte fullt ut. Genomsnittsvensken köper fortfarande en tyngre och törstigare bil än den genomsnittlige europén, även om skillnaden minskat under senare år. Det påstås i en ny avhandling vid Chalmers.
Under de senaste trettio åren har bilarna som säljs i Sverige blivit större och dessutom accelererar de allt snabbare. Det har gjort att en del av bilarnas tekniska förbättringar inte har lett till lägre bränsleförbrukning.
Om bilarna mellan 1985 och 2007 inte blivit större och accelererat snabbare, hade de dragit 47 procent mindre bränsle. Den faktiska minskningen under perioden har istället varit 18 procent.
Intresset för milövänliga bilar har visserligen ökat de senaste åren, men istället för ett skifte mot mindre bilar med färre hästkrafter, har istället dieselbilar och etanolbilar blivit populära. Detta har lett till lägre koldioxidutsläpp, men det krävs fler åtgärder för att ta tillvara på den potential som finns för att utsläppen ska kunna minska rejält.