Nya säkerhetskameror säkrar DHL:s transporter och lager

När DHL Freight Sweden upphandlade säkerhetskameror för sin nya terminal i Roserberg, norr om Stockholm, föll valet på systemintegratören CCTV Systems och ett system, baserat på ett program från Panasonics. Systemet ska avsevärt förbättra säkerheten och tryggheten på den nya anläggningen.

DHL Freight Swedens nya terminal ligger i nära anslutning till Arlanda. Här arbetar cirka 60 yrkesförare, 40 terminalarbetare och 10 tjänstemän. Omkring 9 000 sändningar hanteras varje dygn, på en terminalyta om drygt 10 000 kvadratmeter.

När en ny DHL-terminal byggs eller större förändringar görs i en befintlig terminal, finns ett antal corporate-krav gemensamt för hela världen. Vad gäller säkerheten ska till exempel alla terminaler ha videoövervakningssystem.

Det nya kamerasystemet hos DHL består av produkter i Panasonics program. Säkerhetsbehoven, både inom- och utomhus, täcks in med ett hundratal megapixelkameror.

– Här i Rosersberg gör hundra kameror samma jobb som motsvarande 150 kameror på en äldre terminal. Tack vare applikationerna kan man också göra vad som helst, såsom att maska av områden och markera en viss pall och ge ett videolarm när den flyttas, säger Jan Collander, CPO och Country Security Manager vid DHL Freight Sweden.

Det helautomatiska inspelningssystemet är redundant och spelar in på två hårddiskar så att information lätt kan återskapas om en hårddisk skulle gå sönder. Inspelningen är igång dygnet runt, och materialet sparas i 30 dagar, varefter det raderas automatiskt. Viss utsedd personal får söka i materialet om något inträffar.

– Med ett modernt kamerasystem är återsökningen mycket snabbare än i ett äldre. Dels på grund av användarvänligheten, dels tack vare bildernas skärpa och upplösning, säger Jan Collander.

Då systemet är effektivt har det också en brottsförebyggande effekt. DHL har sålunda väldigt få brottsliga incidenter där moderna system har installerats, jämfört med terminaler där ingen CCTV finns, eller där anläggningarna är äldre.

De vanligaste brotten som ändå begås är att delar av lasten stjäls, samt vad som rubriceras som snatterier. Några gånger varje år råkar DHL ut för stora stölder, såsom av en hel last, vilka vanligen klaras upp.

– Våra terminaler är inte lager, godset lastas om från ett transportmedel till ett annat, säger Jan Collander.

Alla brott som upptäcks polisanmäls. Bilderna får sparas på en CD när polis eller åklagare så önskar.

– Den höga bildupplösningen som megapixelkamerorna ger möjliggör för oss både att identifiera gods och de personer som varit i kontakt med godset. Riktigt bra bilder gör nytta även i domstol, eftersom de kan godkännas som bevis, säger Jan Collander.

Det händer att gods är skadat när det kommer in, och då syns detta på kamerabilderna. Och tvärtom ibland, att det inte var skadat när någon hävdar detta. En annan sak är att last kan gå till en annan ort, beroende på att kunden har skrivit fel postnummer, eller att etiketten fästs slarvigt och åkt av. Även här är kamerasystemet till nytta. Ytterligare en vinst är att kamerorna registrerar sådant som påkörningar av grindar och portar, vilka kostar stora pengar att reparera.

 

DHL provar också en specialkamera för registrering och tolkning av nummerplåtar. Kameran har integrerad IR-lbelysning och ger en läsnoggrannhet på närmare 100 procent. Till skillnad från konventionella system tolkar applikationen tecknen och kan därmed programmeras till att utföra speciella kommandon, såsom att skicka sms eller e-post när ett förprogrammerat registreringsnummer dyker upp.