Sony Ericsson vänder till vinst

Mobiltillverkaren Sony Ericsson redovisar en vinst före skatt på 62 miljoner euro för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 199 miljoner euro motsvarande period i fjol.

Analytiker som Reuters talat med hade väntat sig en vinst på 71,9 miljoner euro.

Försäljningen uppgick till 1 603 miljoner euro jämfört med 1 619 miljoner euro. Här låg förväntningarna på 1 828 miljoner euro. Antalet levererade mobiltelefoner uppgick till 10,4 miljoner under kvartalet, ned från 14,1 miljoner under motsvarande period i fjol.

Komponentbrist drog ned försäljningen under tredje kvartalet, förklarar Sony Ericssons vd Bert Nordberg i en telefonkonferens på förmiddagen.

Han säger också att han ser framför sig en hårdnad konkurrens på marknaden för avancerade mobiltelefoner.
-Vi tror att det blir utmanande marknadsförhållanden under resten av året, säger han.

Det genomsnittliga försäljningspriset steg till 154 euro jämfört med 114 euro samma kvartal i fjol. Bolaget håller fast vid sin prognos om en viss tillväxt på marknaden för mobiler under 2010.

Bert Norberg konstaterar i rapporten att Sony Ericssons resultat har stabiliserats.
"Vår strategi att fokusera på smarta telefoner har lyckats och smarta telefoner står nu för mer än 50 procent av vår totala försäljning", skriver han i rapporten.

- Det är lägre volymer än väntat. Annars är det mesta - kostnaderna, bruttomarginalen och snittpriserna - i linje med vad vi räknat med, säger Martin Nilsson, analytiker på Handelsbanken.
Volymnedgången, som drar ned försäljningen med 9 procent jämfört med årets andra kvartal, får konsekvenser då Sony Ericsson är en liten spelare.

- Två miljoner lurar färre än väntat är ju ingenting i Nokias eller Samsungs värld. Men det är klart, gör du tio eller tolv miljoner så är skillnaden rätt så stor, säger Nilsson.

Han beskriver nedgången som "lite oroväckande".
- Det är lite oroväckande att man tappar så pass mycket på omsättningen. De tappar ju 9 procent i försäljning i tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet. Det är förvånande med tanke på att de ser ut att ha en ganska stark produktportfölj med Xperia-modellerna, säger han.

Att det slår kraftigt mellan kvartalen i mobilbranschen är dock inget nytt, konstaterar han.
- Så man kanske inte ska övertolka det här. En telefonlansering kan ju fria eller fälla ett kvartal. Man får vänja sig vid att det är väldigt kraftiga slag.

(TT)