För att klara underhållsbehovet för Skånetrafikens nya Pågatåg har Jernhusen byggt en ny depå i Raus, utanför Helsingborg. Underhållsdepån är den första i en rad planerade investeringar i nya Jernhusendepåer i landet.
Kollektivtrafikbranschen har satt upp ett gemensamt mål om fördubbling av antalet resor med kollektivtrafik fram till 2020. För att bidra till detta mål investerar Jernhusen i nya underhållsdepåer, där Raus är först ut. Fler depåer planeras bland annat i Hässleholm och Linköping. Utöver det så investerar Jernhusen betydande belopp i befintliga depåer, bland annat i Hagalund i Stockholm.
Raus Depå är byggt för att i framtiden kunna underhålla olika fordonstyper, med kapacitet att ta emot flera aktörer. Utformningen av depån har skett i nära samarbete med Jernhusen och Skånetrafiken samt Mantena, som ska utföra underhållet av tågen. På depån finns en verkstad med fyra spår på 180 meter vardera, en tvättanläggning samt kontor och lager. Planer finns också på att utöka verkstaden med en hjulsvarv som beräknas stå klar 2012.
– Vi ser Raus Depå som en början på en rad investeringar för att bidra till tågbranschens fördubblingsmål. En viktig framgångsfaktor i projektet har varit vårt nära samarbete med vår kund Skånetrafiken och Mantena, säger Daniel Daagarsson, affärsområdeschef på Jernhusen.