Nu är de första arbetena längs järnvägen Emmaboda-Karlskrona igång. Den 57 kilometer långa sträckan ska rustas upp för att minska restiden, öka säkerheten och effektivisera tågtrafiken.
– Järnvägen kommer att stängas december 2011 – juni 2013, då tågtrafiken ersätts med buss. Men redan nu startar de första förarbetena, säger projektledare Jan Magnusson. Vår entreprenör Peab/Infranord vill göra så mycket kringjobb som möjligt innan banan stängs.
Exempel på det som börjar inom kort är att bygget av en vägbro nära Knappsmåla, och anslutande vägar till den, som görs under våren 2011. Arbetet har börjat med mätningar.
Första veckan i november påbörjas rivning av kontaktledning och gamla spår i Vissefjärda, Saleboda, Holmsjö och Spjutsbygd. Mötesspåren i Spjutsbygd och Holmsjö kommer att rustas upp, medan det blir nya mötesspår i Gullberna och Vissefjärda. Arbetena kommer att pågå på olika ställen samtidigt.
Emmaboda-Karlskrona ingår i projektet Järnväg sydost, som rustar upp järnvägen i Småland och Blekinge för cirka 1, 4 miljarder kronor, fram till år 2014. Förutom Emmaboda-Karlskrona byggs två nya mötesspår på Kust till kustbanan, ett nytt mötesspår på Blekinge kustbana, Växjö bangård byggs om och Verköbanan i Karlskrona rustas upp.